Organisaties moeten moedig zijn om te overleven
24-12-2015
Deel dit artikel:

Organisaties moeten moedig zijn om te overleven

We leven in een fantastische tijd. Een tijd waarin heel veel verandert, zowel in de manier waarop wij leven als in de manier waarop wij werken. Een tijd waarin we de opkomst van een nieuw soort organisaties zien, die veel sneller groeien dan de 'traditionele' bedrijven. Organisaties die beter, sneller en goedkoper werken, allemaal dankzij exponentieel groeiende technologieën. Het zijn echter ook spannende tijden. Want hoe zorg je als meer traditionele organisatie dat je deze technologische revolutie overleeft? Wat doe je bijvoorbeeld als hotelketen, wanneer een startup als Airbnb binnen een paar jaar tijd uitgroeit tot de grootste hotelier ter wereld? Wat doe je als autofabrikant wanneer je hele sector op zijn kop wordt gezet door een innovator als Tesla? Wat doe je als taxibranche wanneer disruptieve organisaties als Uber de markt overnemen?

Ik begon ooit met mijn bedrijf RES Software uit een passie voor innovatie. Ik had ideeën over hoe de zakelijke IT beter kon en beter moest. Al snel bleek dat die ideeën een vraag in de markt vervulden en inmiddels is RES uitgegroeid tot een internationale onderneming. Goed nieuws natuurlijk, maar hoe groter we werden, hoe minder tijd ik kon besteden aan datgene waarvoor ik ooit was begonnen met RES: baanbrekende technologieën ontwikkelen en to boldly go where no one has gone before... We staan nu met RES aan de vooravond van een nieuwe fase, waarin we met behulp van een reorganisatie nog meer nadruk op innovatie gaan leggen. Dat is iets waar ik persoonlijk heel blij mee ben, ten eerste omdat ik mij weer uitsluitend bezig kan gaan houden met datgene wat ik graag doe, maar vooral omdat het voor organisaties noodzakelijk is om zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden en te blijven innoveren. Met het onderhouden van je bestaande producten en oplossingen alleen, red je het namelijk niet. Onze sector heeft geen respect voor traditie, alleen voor innovatie, stelde Satya Nadella, de CEO van Microsoft, onlangs nog.

Voor een betere wereld
Startups als Airbnb, Uber en Tesla zijn momenteel de koplopers op het gebied van innovatie en groeien exponentieel. Waar vroeger tien jaar over een omzet van 1 miljard euro werd gedaan, bereiken sommige start-ups dit nu al binnen een jaar. Wat is hun succesformule? Salim Ismail, Mike Malone en Yuri van Geest interviewen in hun boek Exponential Organizations de CEO's van de snelstgroeiende bedrijven ter wereld en onderzoeken wat de kenmerken zijn waardoor deze bedrijven zo goed presteren. Organisaties die minimaal tien keer beter presteren dan gemiddeld, noemen de auteurs exponentiële organisaties. Dit zijn organisaties die tien keer sneller kunnen produceren, tien keer betere producten leveren of tien keer grotere winst per werknemer realiseren dan de gemiddelde organisatie in hun branche.

Eén van de belangrijkste kenmerken van deze ondernemingen is dat ze een duidelijk 'waarom' hebben: een hoger doel om iets te veranderen in de wereld. Voor AirBnb en Uber is dat bijvoorbeeld de beschikbare capaciteit van respectievelijk kamers en auto's beter inzetten voor een verhoogde duurzaamheid. Het snelgroeiende uitvindersplatform Quirky heeft als hoger doel om uitvindingen toegankelijk te maken voor iedereen. Zo'n doel zorgt ervoor dat je mensen zowel binnen als buiten je organisatie enthousiast krijgt voor wat je aan het doen bent. Een positieve bijdrage aan de wereld motiveert mensen veel meer dan simpelweg een hogere winst willen halen.

Source de crowd
Dat brengt ons automatisch bij een andere belangrijke factor voor exponentieel succes: het op een goede manier benutten van de 'community' en de 'crowd'. Het wordt voor bedrijven steeds moeilijker om talent binnen te halen en te behouden. Mensen met de meeste kennis om een bepaald probleem op te lossen, weten meestal niet dat jij dat probleem hebt; ze weten waarschijnlijk niet eens van jouw bestaan. Dus hoe kun je ooit met deze mensen in contact komen? De meest succesvolle bedrijven ter wereld bouwen om deze reden ijverige en enthousiaste communities om zich heen, die nieuwe functionaliteiten en toepassingen voor hen ontwikkelen, de marketing doen, of zelfs de financiering op zich nemen. En dat geeft deze bedrijven een enorme kennisvoorsprong, die ze nooit op een traditionele manier hadden kunnen realiseren. Deze manier van crowd sourcen gaan we steeds vaker zien. Bij het bedrijf van de toekomst gaat het niet meer om de investeringen en de activa, maar om het hebben van een visie, waar je mensen achter kunt scharen. Het zal steeds vaker gaan om het activeren van de massa en het innoveren voor een hoger doel. Dankzij de kracht van communities kan in principe iedereen vanuit een zolderkamertje het meest succesvolle bedrijf ter wereld opbouwen.

Come together
Airbnb bezit zelf geen enkele kamer. Uber gebruikt auto's van anderen die toch al op straat rondreden. WhatsApp maakt gebruik van bestaande smartphones. Deze ondernemingen zetten de middelen van hun klanten en partners in voor hun eigen product. Dit zorgt ervoor dat ze weinig risico lopen, weinig geld nodig hebben en daardoor heel snel kunnen groeien. Ook de opkomst van de cloud zorgt ervoor dat er minder initiële investeringen nodig zijn en start-ups hun middelen volledig kunnen besteden aan research & development. Het is voor grote, traditionele organisaties bijna geen doen om hier tegenop te concurreren, tenzij ze actief de samenwerking met anderen opzoeken. Ook bij RES werken wij daarom samen met andere specialisten. Dit kunnen ondernemingen zijn, met bewezen oplossingen die een aanvulling vormen op ons portfolio, maar we ontsluiten ook onze API's, zodat gebruikers hier zelf op voort kunnen bouwen en nieuwe functionaliteit toe kunnen voegen.

Hoopvol
Deze nieuwe, flexibele industrie geeft hoop voor de toekomst en hoop op een betere wereld voor iedereen. Traditionele bedrijven zijn doorgaans vooral op geld verdienen gericht. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee, want geld is zuurstof voor bedrijven. Maar met de nieuwe bedrijfsmodellen en het voordeel van het inzetten van de massa, wordt het ineens mogelijk voor bedrijven om naast het verdienen van geld aan een betere wereld te bouwen. Zie Google, dat overal ter wereld internettoegang wil realiseren met wifibalonnen. Of Solar City, dat zonne-energie voor iedere huizenbezitter binnen bereik brengt en alles voor je regelt, van subsidieaanvraag tot installatie. Hoe meer we de kracht van de massa benutten, hoe meer wereldveranderende technologie binnen het bereik van de hele wereldbevolking komt. Hoe meer mensen toegang hebben tot goedkope technologie, hoe meer mensen toegang krijgen tot de informatie die hun leven kan verbeteren en de wereld kan redden. En ook al is er moed voor nodig om je organisatie achter een transformative purpose te scharen, het zal uiteindelijk steeds makkelijker worden en op een gegeven moment zelfs onvermijdelijk, wil je overleven in een wereld waar de innovatie nauwelijks nog bij te benen is.

Bob Janssen, SVP of Innovation, CTO and Founder of RES Software

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie