Redactie - 15 december 2015

Realtime organisaties

We leven in een steeds meer verbonden wereld. Met lokale draadloze netwerken die via kabels in grond en zee de hele wereld verbinden. Een gemeenschap die continu overal verbonden is en realtime met elkaar kan communiceren. Die mogelijkheid stelt nieuwe eisen aan organisaties, want als men realtime kan communiceren, wil men ook realtime services.

Het creëren van die realtime services is nog best lastig. Want dan komt het aan op 100 procent digitale organisaties die – grotendeels geautomatiseerd – de vraag direct kunnen omzetten in het gewenste dienstenaanbod. En dat laatste is best een uitdaging, want dan moeten alle processen digitaal met elkaar verbonden en in balans zijn.

100 procent digitaal
Het klinkt zo logisch, digitaal zijn we toch allemaal wel? Laatst was een iPad van mij gestolen en ik kon een vergoeding van de verzekering krijgen. Ik belde met de maatschappij en ze vroegen me de rekening in een enveloppe te stoppen en op te sturen. Mijn reactie was dat ik een digitale rekening van Apple had en die wel even zou mailen. Maar dat kon niet, men kon geen digitale rekeningen verwerken en men kon dus mijn zaak niet in behandeling nemen.

Op mijn antwoord de rekening dan maar uit te printen en alsnog op te sturen, kwam een opgeluchte reactie. Op die wijze konden ze de rekening wel verwerken. Ik kon niet nalaten om te vragen wat men met mijn uitgeprinte rekening zouden doen als ze hem ontvingen. Het antwoord was zowel komisch als ontnuchterend: men zou hem dan inscannen opdat hun administratiesysteem ermee kon omgaan. Honderd procent digitaal worden, heeft voor veel organisaties nog best wat voeten in de aarde.

Standaardiseer
De realtime organisatie vraagt ook om standaardisatie. Net zoals ons elektriciteitsnet overal standaard 230 Volt en 50 Hz levert, hebben informatieverwerkende systemen ook een standaard energievorm nodig. Die standaard is de cloud, een virtuele omgeving met o.a. virtuele machines op een standaard processorarchitectuur. Die standaard kan op vele manieren zowel on-site als mobiel worden toegepast en geeft keuzevrijheid om informatiediensten te koppelen, uit te besteden, vrij in te kopen, te delen etcetera.

En op die cloud-standaard kunnen allerhande informatiediensten worden gerealiseerd, in een eigen datacenter, of een datacenter bij een partner of serviceprovider of zelfs uit publiek beschikbaar gemaakte datacenters. Het honderd procent digitaal zijn én het op de cloud standaard hebben van al je platformen, is de basis voor een realtime organisatie. Dan heb je een infrastructuur als een service gebouwd: elke functie die je dan wilt gebruiken, is overal in je organisatie – én daarbuiten – toepasbaar.

Nieuwe software
De cloud heeft ons ook nieuwe hardware geleverd. We kunnen zowel processor- als storage-capaciteit factoren goedkoper en sneller ter beschikking krijgen. Die nieuwe commodity hardware vraagt ook andere software. Kleinere informatieservices die we snel kunnen ontwikkelen en kunnen uitrollen, bijvoorbeeld als apps. Zonder beperkingen op een open platform met standaard beschikbare ontwikkelgereedschappen. En een nieuw operating-systeem voor de cloud.

Dat nieuwe platform is CloudFoundry geworden, een afgesproken standaard van allerlei open source-gereedschappen waarmee snel en gestructureerd informatieservices kunnen worden ontwikkeld. Zonder licentiemodel, want er is geen eigenaar (meer) van deze open software. Het is eigendom van de community die met elkaar de gereedschappen gebruikt, verbetert en vernieuwt. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van grote data-omgevingen, ook wel datalakes genoemd, waar snel en makkelijk toegang mogelijk is om die realtime processen te ondersteunen.

Beveilig
Die realtime wereld is een lustoord voor criminelen. Voor je het weet zijn ze binnen en nog sneller zijn ze verdwenen. Realtime diensten vragen ook realtime risicomanagement. Actief kijken en realtime zien wat er in je netwerken gebeurt, direct kunnen ingrijpen als er onregelmatigheden worden herkend en zo nodig de hacker of de malware met geweld je infrastructuur uitwerken.

Slotgrachten en dikke muren bouwen, helpt niet meer. Het is juist de bedoeling dat we zo weinig mogelijk hindernissen inbouwen, om die realtime organisatie te faciliteren. Dus ons concept voor passieve veiligheid moeten we omzetten in één van actieve veiligheid. Als een radarsysteem, continu realtime scannen, elke onregelmatigheid zien en herkennen, delen van het netwerk snel kunnen uitzetten en verspreide signalen kunnen samenvoegen tot een actueel dreigingsbeeld. De wereld van security intelligence is razendsnel aan het groeien, een wereld van big data die abnormaliteiten zoekt in alle data die men uit het systeem krijgt.

Data is de nieuwe olie
De informatieafdeling was altijd een kostenplaats. En de efficiency werd bepaald door de Return of Investment: men investeerde een miljoen en bespaarde drie miljoen, een prima project. Echter in de wereld van realtime services leveren apps niet alleen de dienst, maar ze generen ook data, veel relevante data. En die data kan geld waard zijn. Door een miljoen te investeren in die data kan men wellicht ook drie miljoen verdienen, of tien miljoen of nog meer; we spreken dan over de Return on Data.

Door datageneratie slim te ontwerpen, realtime te verzamelen en ingenieus te gebruiken, wordt de informatie-afdeling opeens een verdienplaats. Een productiefactor waar waarde wordt gecreëerd, nieuwe business-modellen mogelijk zijn en waar de dataketen een waardeketen wordt. Data is de nieuwe olie, de nieuwe brandstof voor onze informatiemaatschappij. Die data realtime en slim toepassen is het nieuwe goud.

Realtime infrastructuur
Tenslotte vraagt het bovenstaande een realtime infrastructuur die enterprise-services en risico-services probleemloos ondersteunt: geautomatiseerd en met uiterst snelle componenten en virtualisaties. Met op cloud-standaarden werkende geïntegreerde bouwstenen die schaalbaar zijn, zowel intern als extern van de organisatie. Gelukkig is zo’n infrastructuur intussen beschikbaar en voor de meeste bedrijven toepasbaar geworden. Daar hoef je geen Google of Amazon meer voor te zijn.

De wereld is voor eeuwig veranderd in een realtime samenleving. Waar we digitaal leven, werken, leren en ons ontwikkelen. Om in deze wereld een plaats te behouden, dient elke organisatie realtime te worden. En dat vraagt een flinke transformatie. Ik zie steeds meer klanten succesvol deze transformatie ingaan en ondergaan. Met soms bloed, zweet en tranen, want afscheid nemen van legacy, nieuwe onbekende wegen inslaan en alle horden overwinnen, is een flinke kluif. Maar helaas, zonder die flinke paradigma shift, zal ik nog lang digitale nota’s moeten uitprinten en via een enveloppe moeten versturen.

Door: Hans Timmerman, CTO EMC Nederland

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024