Redactie - 05 december 2015

Interview Chris Howard, Gartner: ‘CIO’s, neem de uitdaging aan’

Het themavan Gartner Symposium/ITXpo was dit jaar Rise To The Challenge. “Het is eigenlijk een oproep voor actie aan alle CIO’s, als leider van hun business”, zegt Chris Howard, Chief of Research van de Enterprise Software group bij Gartner. De achtergrond van dit thema is dat we wereldwijd zien dat de vraag naar dit evenement fors gegroeid is. Daarom is het zaak meer dan ooit te focussen op de specifieke behoeften van de CIO’s èn hun team. En daar hoort bij dat we een thema formuleren dat hen rechtstreeks aanspreekt. De huidige CIO is iemand die een grote verantwoordelijkheid heeft om succes te behalen. Voor de bedrijven waar ze voor werken, en voor hun medewerkers.”

Dus is Rise To The Challenge volgens Howard een oproep aan CIO’s om een actief onderdeel van dat leiderschap te worden. “We pakken dat op drie gebieden aan”, zegt hij. ‘We hebben te maken met een digitale uitdaging. Dat is eigenlijk het begrijpen hoe je technologie kunt gebruiken en trends in die technologie in het voordeel van de business kunt inzetten.”

Internet of Things

“Daaronder vallen alle zaken waar we de afgelopen jaren over gesproken hebben rondom het thema digital business, bijvoorbeeld de toename van het gebruik van het Internet of Things. Er gebeurt heel veel in het digitale landschap wat de CIO moet begrijpen om te kunnen uitzoeken. Hij wil het gebruiken om te streven naar efficiency in zijn organisatie, maar ook om nieuwe businessmogelijkheden te creëren met behulp van die technologie.”

De businessuitdaging is daar een belangrijk onderdeel van. Howard: “De businessuitdaging is de druk van CEO’s en Raden van Bestuur om de business te laten groeien, om concurrerend te blijven, om veel meer aan te passen en te reageren op de markt. En om sneller veranderingen door te voeren. Dat zijn de eisen van de business, die natuurlijk weer doorwerken in de eisen die aan IT worden gesteld, aan de eisen aan systemen en de manier waarop je oplossingen aanlevert, en de aard van de infrastructuur waar je voor kiest.”

Leiderschapsuitdaging

Naast die businessuitdaging heeft de CIO te maken met een leiderschapsuitdaging. “Die draait om de vraag wat je van de medewerkers vraagt om te doen. Hoe ziet de best presterende organisatie er uit? Hoe zijn de mensen uitgerust? Treedt de organisatie buiten de traditionele organisatiegrenzen, met gebruikmaking van een partner ecosysteem, en in sommige gevallen van de klanten zelf?”

“Waar vind je kennis en informatie, die je in het voordeel van iedereen gebruikt? Dat is de leiderschapsuitdaging. Een ander aspect van dat leiderschap is werken met andere C-level executives. “Met hen bepaal je de visie van een organisatie. Dat zijn de uitdagingen die we hen vragen aan te gaan. Digitaal, business en leiderschap uitdagingen.”

 

Budgethouders

Dat veel andere managers ook in IT investeren betekent voor de CIO dat hij in staat moet zijn hen te beïnvloeden. “Het klopt dat het grootste deel van het IT-budget nu van andere plekken in een organisatie komt. Dus dit betekent dat de CIO in staat moet zijn met andere budgethouders samen te werken. Maar het gaat niet alleen om het budget. Het gaat ook om mensen en vaardigheden. We zien een stijging van het inhuren van mensen met IT-vaardigheden in de businesslijnen zoals in marketing, in verkoop, in delen van de business die géén IT zijn. En één van de dingen die een CIO moet doen is het creëren van een omgeving waarin die mensen productief kunnen zijn, in plaats van ze te beperken zoals we in het verleden gedaan zouden hebben.”

Dus hoe omarm je de verspreiding van IT vaardigheden binnen je organisatie, om het beste resultaat te krijgen? De grenzen van de traditionele IT vallen echt weg op die manier, door de meest innovatieve dingen die het bedrijf wil gaan doen. Dus het gaat echt om beïnvloeding, om communicatie buiten de doelen van IT om. En CIO’s zijn daar goed in, goed in het begrijpen wat technologie is, en wat het doet. Wat ze nog moeten verbeteren is dat ze het in een context plaatsen die de business echt vooruit kan brengen. Dus de relatie met hun gelijken en de beïnvloeding is een belangrijk aspect om dat te laten slagen.”

CMO

Deze trend heeft zijn weerslag op de manier waarop Gartner te werk gaat. “We hebben bijvoorbeeld een apart event opgezet voor Chief Marketing Officers. Dat vindt niet plaats op Symposium/ITXpo, maar op een apart C-level event. Maar we zien dat die C-level executives ook naar Symposium/ITXpo komen, vaak als onderdeel van een groter team binnen een organisatie. En we hebben inderdaad groei gezien in het aantal senior leidinggevenden van buiten de IT die naar het symposium komen om technologietrends te leren begrijpen.”

“Meestal zien we dat clusters van Chief Data Officers naar Barcelona komen, Chief Security Officers komen zeker naar het evenement, evenals de traditionele CIO’s en CTO’s. En wat we duidelijk zien is de groei van het aantal wereldwijde CIO’s, dus CIO’s van de grootste bedrijven, die een groot aantal lokale CIO’s hebben die weer aan hen rapporteren. Zij komen vaak als groep. Dat is echt een trend. Dus de inhoud van Symposium/ITXpo richt zich echt op de CIO’s en hun medewerkers. Maar we houden er wel degelijk rekening mee dat we mensen krijgen uit veel verschillende senior functies die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp, en de vraag wat voor invloed dit alles op hen heeft.”

 

Veelzijdig

Dit betekent volgens Howard dat CIO’s veelzijdig moeten zijn. “Ze moeten in staat zijn om een effectieve en efficiënte IT-afdeling te leiden, dat zijn harde eisen. Wanneer je dat niet kunt zit je in de verkeerde functie. Wat we van onze klanten horen is dat zij persoonlijk verder willen gaan dan dat, naar een positie waarin ze echt de richting van de eigenlijke business kunnen beïnvloeden, buiten uitsluitend de technologievisie.”

“Eén van de zaken die aan gevraagd werd door klanten was om meer inhoud te brengen in het evenement op het gebied van de interactie met klanten. Hoe creëer je een omgeving waarin een klant interactie wil en die interactie ook waardeert? Hoe speelt technologie een directe rol in de betrokkenheid van de klanten? Dus wat betekent dat voor de CIO?”

Interactie

“Waar we diepere vragen krijgen over technologie gaat het om specifieke tactische dingen die ze opgelost willen hebben. We krijgen bijvoorbeeld veel vragen over het creëren van een BI- en analyse-omgeving; welke nieuwe technologieën kunnen daarvoor gebruikt worden? We zien een groeiend aantal vragen over datacenters. De cloud is ook iets waar CIO’s vragen over houden, hoewel het veel meer tactisch is geworden gedurende de laatste achttien maanden. Ze bekijken opnieuw hun ERP-systemen, Office 365 en andere cloud gebaseerde productiviteitssuites. Dus we krijgen nog steeds vragen over technologie. Bij klantinteractie gaat het weer meer over het gebruik van analyses om de klant beter te begrijpen, om een betere ervaring te creëren.”

“Zij moeten begrijpen wat het betekent om met een klant interactie te hebben, wat de klant echt wil bereiken. Dus het begrijpen van interacties met de business als een geheel. En in staat zijn om technologie in te brengen in die interactie. Een ontwerp moet gericht zijn op de mens, in plaats van gericht op de IT. Het gaat om een diep inzicht in de business. Er is dus een technische kant, in combinatie met het verbreden van de business. Ze moeten echte ambassadeurs zijn binnen hun organisatie, om mensen te laten begrijpen welke voordelen technologie met zich meebrengt in verschillende onderdelen van de organisatie. En die relaties verder opbouwen. Het is een rol met veel invloed.”