Netapp gaat van collection naar connection
06-12-2015 | door: Teus Molenaar

Netapp gaat van collection naar connection

De strategie van NetApp is twee letters opgeschoven in het alfabet: van collection naar connection. Ging het voorheen vooral over het verzamelen van data en eenvoudige presentatie ervan, nu gaat het om het verbinden van gegevens die her en der verspreid kunnen staan. De opslagleverancier als luchtverkeersleider in het moderne cloudlandschap.

Dave Allen geeft voor NetApp leiding aan het noordelijk deel van Europa, waar de Benelux onder meer onder valt. Hij vertoeft regelmatig in het kantoor in Schiphol-Rijk, omdat dit tevens het Europese hoofdkantoor is. Zijn relaas over de nieuwe strategie begint in 2007, want dat jaar is belangrijk voor de context waarbinnen de onderneming haar beleid uitstippelt. Want in dat jaar presenteerde Apple zijn eerste iPhone. “Dat heeft alles in beweging gebracht. De consumerization en de overweldigende ontwikkeling en het gebruik van apps hebben de manier van automatisering grondig veranderd. Er is tegenwoordig wel bijna overal een app voor. En er zijn miljarden gebruikers die verlangen dat de toepassingen altijd en overal en op elk apparaat beschikbaar zijn. We betalen zelfs met onze slimme telefoon.”

Bubble

Niet lang na de eerste iPhone ontbrandde de bankencrisis. Gevolgd door de financieel-economische crisis, de grondstoffencrisis, de EU-crisis. “Die economische ellende heeft wel de aanstoot gegeven tot de drang om de kosten voor automatisering sterk terug te dringen. Dit – in combinatie met technische ontwikkelingen- leidde in 2012 tot de doorbraak van cloud computing. Deze vorm van automatisering werkt verstorend; zij is totaal anders dan wat wij gewend waren.”

Tel daarbij op het Internet of Things. “Het lijkt nu een beetje op de internet bubble, de dot com hype, die we kennen van voor 2000. Maar uiteindelijk gaat het de hype-piek voorbij en zullen we Internet of Everything een plaats moeten geven in het computerlandschap. Dat lijkt onvermijdelijk. Alle enorme grote hoeveelheden data zullen ergens een plekje moeten krijgen om ze te verwerken.”

Cultuur en kennis

Elke onderneming, zo zegt Allen, ontleent haar waarde aan twee aspecten: de medewerkers die de cultuur mede bepalen, en haar gegevens. Die laatste zijn een uitvloeisel van de kennis die binnen de organisatie aanwezig is. Het intellectuele eigendom. Bij een broodfabriek gaat het dan bijvoorbeeld over de recepten. Aangevuld met de specifieke logistieke mogelijkheden en de manier van tracking & tracing in verband met de volksgezondheid.

“Het is duidelijk dat data uiterst belangrijk zijn en bescherming verdienen. Ook als ze ergens in de cloud staan opgeslagen. Maar niet alle data zijn even belangrijk en moeten altijd even snel beschikbaar zijn. Een goede strategie van een organisatie begint met dataclassificatie”, aldus Allen.

In het midden

Al deze ontwikkelingen hebben geleid tot een nieuwe strategie van NetApp. “Hoewel we allemaal virtuele structuren hebben, staan die data natuurlijk wel ergens. In toenemende mate gaan de gegevens naar public clouds, private clouds, virtual private clouds en een deel blijft on premise. Er zal altijd sprake zijn van een hybride platform. Dan is het uitermate belangrijk te weten waar welke data zijn – en tegen welke kosten.”

Dan is NetApp aan zet. “Wij willen in het midden zitten. Wij vormen de orkestratielaag. Het moet niet uitmaken waar de data zich bevinden, met onze data fabric is bekend waar ze zijn, en tegen welke kosten.”

Om die reden wil NetApp zijn data fabric zo dicht mogelijk tegen de cloud aan zetten. Nauwe samenwerkingsverbanden met clouddienstenleveranciers zijn het gevolg. In dit licht moet de recente samenwerking met Interxion worden bekeken. Interxion is een toonaangevende, Europese leverancier op het gebied van cloud- en carrier-neutrale datacenterdiensten.

“Wij willen de lijnen met de cloudleveranciers zo kort mogelijk houden. Voor ons maakt het niet uit dat die gegevens in een publieke cloud staan, en andere data weer ergens anders. Wij hebben het overzicht en kunnen daardoor zorgen dat de data beschikbaar zijn binnen de gewenste tijd en binnen het gewenste budget. Je kunt zelfs van tevoren zien wat de impact is al je bepaalde data ergens onderbrengt.”

Softwarebedrijf

Bij Netapp denken de meeste mensen aan die zwart glimmende (of juist matte), zoemende kasten in een datacenter. De meeste mensen denken aan de hardware waarop de fabrikant zijn naam heeft geplaatst.

“Maar eigenlijk zijn we een softwarebedrijf”, zegt Allen. “Natuurlijk maken we de hardware, maar dat is eigenlijk bijzaak. Al vanaf het begin gaat het bij ons om de software. Die maakt het verschil in het eenvoudige en betaalbare beheer van data. Daar ligt onze oorsprong. En die bouwen we nu verder uit door de orkestratie van data in het cloud tijdperk te bewerkstelligen.”

Hij versterkt deze mening door aan te geven dat niet alleen data die op NetApp-apparatuur aanwezig is, valt te beheren via de data fabric. Ook data op bijvoorbeeld EMC-machines, of die van IBM, of welke leverancier dan ook, zijn eenvoudig te beheren in de nieuwe NetApp-constellatie.

Keuze

De strategie van NetApp behelst dat organisaties een keuze hebben bij de bepaling waar zij het best hun data fysiek kunnen opslaan of verwerken. Kostenefficiëntie speelt hierbij nu nog een belangrijke rol. Allen meent dat dit aspect over een aantal jaren niet meer doorslaggevend is, omdat de diverse opslagmedia prijstechnisch naar elkaar toegroeien, en omdat organisaties hun data classificeren en weten waar zij het goedkoopst hun data kunnen plaatsen.

Waarmee het gesprek komt op de toevloed van nieuwe bedrijfjes die vooral een vorm van flashtechnologie in het vaandel dragen. “Wij maken ons daar niet zo druk om”, zegt Allen, “Flash is ook maar een middel. Wij focussen op het beheer en de orkestratie, niet op de opslagtechnologie. Toch groeit ook bij ons de afzet van flash het snelst.”

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Storage