Wouter Hoeffnagel - 18 november 2015

Merendeel zakelijke beslissers staat open voor nieuwe verdienmodellen

59% van de zakelijke beslissers staat open voor nieuwe verdienmodellen ter vervanging van huidige verdienmodellen of naast bestaande verdienmodellen als gevolg van verdergaande digitalisering in 2030. Meer dan eenderde van de managers wil dat de inzet van slimme technologie het werk volledig verandert over 15 jaar. Tegelijkertijd wil niet meer dan 22% van de consumenten het werk veranderd zien door de verdergaande digitalisering. Managers lijken dan ook progressiever tegenover veranderingen te staan dan werknemers.

Dit blijkt uit het onderzoek dat digitale infrastructuurbedrijf Eurofiber heeft laten doen naar de impact van slimme technologie op ons leven, wonen, werken en ondernemen in 2030. Het onderzoek is gebaseerd op plausibele toekomstscenario’s geschreven aan de hand van gesprekken met het Rathenau instituut, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. Zakelijke beslissers zien in 2030 nog steeds een belangrijke rol weggelegd voor de centrale kantoorwerkplek terwijl thuiswerken onder het personeel steeds populairder wordt. Digitale communicatie over het werk is in 2030 volledig geaccepteerd. Sterker nog, 20% van de zakelijke beslissers wil dat digitale communicatie de boventoon voert in 2030.

Data gebruiken voor analyse en zakendoen
Uit het onderzoek in opdracht van Eurofiber blijkt verder dat bijna de helft (47%) van de zakelijke beslissers gebruik wil maken van alle mogelijke in- en externe data voor analyse en beter zakendoen. Consumenten houden daarentegen liever volledig eigen controle op beschikbare data. Managers zijn progressiever over de deelauto. 28% ziet zo’n deelauto wel zitten, terwijl slechts 10% van de consumenten in 2030 een auto wil delen met anderen. In 2030 wil 71% van de zakelijke beslissers bedrijfsdata en –software in de cloud zetten. Digitale valuta zoals bitcoins zijn populair bij eenderde van de zakelijke beslissers. Zelfs 12% van de managers wil transacties verrichten via directe digitale valuta zonder tussenkomst van een bank.

“Dit zijn de meest opvallende uitkomsten uit ons onderzoek naar ‘Slim Nederland in 2030’. Wat verder opvalt, is dat de zakelijke beslisser meer bewust lijkt te zijn van nut en noodzaak van de verdergaande digitalisering in vergelijking met de consument. De wetenschap en de technologiesector houden vandaag de dag meer voor mogelijk over 15 jaar dan wat de consument wil. Dat vraagt om meer inspanning van ons als sector om consumenten bewuster te maken van de digitale veranderingen en bijbehorende voordelen die op ons afkomen,” aldus Alex Goldblum, CEO van Eurofiber.

Onderzoek
Het onderzoek van Eurofiber is hier beschikbaar.