Wouter Hoeffnagel - 15 november 2015

Data heeft steeds meer impact op het bedrijfsleven

De invloed van data op bedrijfsprocessen wordt steeds groter, zowel bij grote als bij kleine ondernemingen. Opvallend is dat bedrijven data-analyse vooral inzetten als defensief instrument. Slechts in beperktere mate wordt data ook gebruikt voor offensieve doeleinden zoals het verhogen van de klanttevredenheid of het creëren van meer leads.

Dit blijkt uit een onderzoek van Graydon en Credit Expo onder 305 credit management professionals. Frans van den Heuvel, specialist Research en Learning bij Graydon: “Dat de impact van data op het Nederlandse bedrijfsleven exponentieel groeit, is een understatement. Uit ons onderzoek blijkt dat niet alleen grote maar ook kleine ondernemingen meer in data gaan investeren. Bovendien verwachten credit managers dat data-analyses al op heel korte tijd een grote impact zullen hebben op hun vak. Enerzijds merken we dat ze data momenteel inzetten als defensief instrument om bedrijfsrisico’s te vermijden. Anderzijds is het opvallend dat bijna de helft van de ondernemingen een sterk vertrouwen heeft in het gebruik van data om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Daarnaast merken we een groeiende bewustwording over het feit dat data-analyse ook een enorm potentieel biedt om nieuwe groeikansen te signaleren en om beter zaken te doen.”

Resultaten
Het onderzoek van Graydon en Credit Expo werd uitgevoerd naar aanleiding van de beurs Credit Expo. Het onderzoek onder de 305 creditmanagement professionals in Nederland en België heeft de volgende resultaten opgeleverd:

  • 53% van de respondenten verwacht dat de investeringen in data in de toekomst zullen toenemen.
  • Een kwart van hen zegt momenteel niet over de voldoende data te beschikken om een goed creditmanagementbeleid te voeren.
  • Een grote meerderheid van de respondenten (73,58%) zegt ook geen gebruik te maken van specifieke analysesoftware om de eigen data te analyseren.
  • Toch vindt bijna 70% van de respondenten die analysesoftware gebruiken, dat data de creditmanagementprocessen heeft verbeterd, 30% vindt dat de processen hierdoor zijn vereenvoudigd en 16% is van mening dat dankzij data het creditmanagementproces goedkoper is geworden.
  • Er is onvoldoende synergie op het vlak van data-analyse en data-uitwisseling tussen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf.