Luchthavens verwachten dit jaar 8,7 miljard dollar te investeren in IT
30-10-2015 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Luchthavens verwachten dit jaar 8,7 miljard dollar te investeren in IT

In 2015 verwachten luchthavens wereldwijd in totaal 8,7 miljard dollar te investeren in IT. Dit komt neer op een budget van gemiddeld 6,25% van de totale omzet. Vorig jaar was dit nog 5,82%.

Dit blijkt uit het jaarlijkse Airport IT Trends-onderzoek, in opdracht van SITA en Airports Council International (ACI) en in samenwerking met Airline Business. Voor bijna driekwart (73%) van de luchthavens is het beter verwerken van passagiersstromen als één van de belangrijkste redenen om te investeren in IT, ten opzichte van 59% vorig jaar. Daarnaast vindt 84% dat de veiligheid van de passagiers en de luchthaven prioriteit moet krijgen bij IT-investeringen, tegenover 76% vorig jaar.

Beacons inzetten
De komende drie jaar wil 80% van de luchthavens beacons inzetten om passagiers op basis van hun locatie diensten aan te bieden. Een voorbeeld hiervan is het tonen van de beste looproutes door de luchthaven. Ook wil 74% beacons gebruiken om passagiers notificaties te bieden. Daarnaast wil meer dan de helft van de luchthavens in 2018 sensoren hebben geïmplementeerd op verschillende punten in de luchthaven, zoals bij de incheckbalie, bagageband, security, wachtruimtes en bij het boarden. Op deze manier willen ze inspelen op de komst van ‘Internet of Things’ op luchthavens.

Daarnaast wordt er meer geïnvesteerd in mobiele diensten. 91% van de luchthavens is van plan een mobiele applicatie te bieden waarmee passagiers zich door de luchthaven kunnen navigeren. Daarnaast wil 83% real-time notificaties bieden met actuele reisinformatie, zoals lokale verkeersinformatie of wachttijden bij de terminal.

Self-service kiosken
Luchthavens hebben de afgelopen periode flink geïnvesteerd in self-service kiosken. Negen van de tien luchthavens beschikt tegenwoordig over self-service check-in kiosken, ten opzichte van 75% in 2014. Daarnaast biedt 42% van de luchthavens passagiers de mogelijkheid om zelf bagagelabels uit te printen, waarna ze hun bagage kunnen afgeven bij een bagage drop-off punt. Tegenwoordig zijn er op 50% van de luchthavens (on)bemande bagage drop-off punten beschikbaar.

De komende drie jaar willen luchthavens de operationele efficiëntie verbeteren door de bovengenoemde sensortechnologieën in te zetten voor business intelligence initiatieven. Door bijvoorbeeld real-time informatie over assets en resources te gebruiken, willen luchthavens sneller en effectiever reageren op gebeurtenissen. Luchthavenmedewerkers maken steeds vaker gebruik van mobiele devices, maar ook luchtvaartmaatschappijen spelen in op het toenemende gebruik van mobiele devices door relevante data te verzamelen. In 2018 zal meer dan 60% van de luchthavens medewerkers via hun mobiele device toegang verschaffen tot informatie over operationele problemen op de luchthaven, oftewel IROPS, zodat luchthavens in staat zijn sneller te reageren op gebeurtenissen.

Smart luchthavens
De resultaten van het onderzoek tonen aan dat de luchthavens de komende drie jaar willen investeren in het creëren van 'smart luchthavens'. Zo krijgt het verbinden van mensen en devices door het inzetten van sensoren steeds meer aandacht. Daarnaast wordt er geïnvesteerd om de data die hieruit voortvloeit in te zetten om betere en snellere beslissingen te nemen. Momenteel heeft bijvoorbeeld bijna een derde van alle luchthavens op lokaal niveau Collaborative Decision Making (CDM) geïmplementeerd en is 34% van plan om dit voor 2018 te introduceren. Een uitgebreidere versie, A-CDM waarbij de luchthaven is verbonden aan regionale luchtverkeersmanagement, luchtvaarmaatschappijen en andere systemen, wordt de komende drie jaar eveneens uitgerold bij 34% van de luchthavens. Op dit moment is dit bij slechts 14% van de luchthavens aanwezig.

"Passagiers hebben voor luchthavens altijd een hoge prioriteit. Daarbij komt kijken dat technologie steeds meer wordt gezien als het belangrijkste hulpmiddel om de passagierservaring te verbeteren", zegt Matthys Serfontein, Vice President Airport Solutions van SITA. "CIO's van luchthavens besteden hun budgeten aan verschillende technologieën, zoals beacons, mobiele diensten en meer self-service diensten. Op deze manier willen ze inspelen op de veranderende verwachtingen van de 'connected reiziger’, terwijl ze tegelijkertijd goede dienstverlening willen bieden op de steeds drukker wordende luchthavens.”

Terug naar nieuws overzicht