Wouter Hoeffnagel - 29 oktober 2015

90% van de bedrijven met 10 of meer werknemer heeft een website

Bedrijven gebruiken hun website steeds vaker als verkoopkanaal. Bij 35 procent van de bedrijven kunnen klanten via de site bestellen, boeken of reserveren. In 2012 kon dit nog maar bij een kwart van de bedrijven. Anno 2015 heeft 90 procent van de Nederlandse bedrijven met tien of meer werkzame personen een eigen website.

Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Bedrijven gebruiken deze vooral om hun producten en prijzen te presenteren. Bijna 80 procent van de bedrijven heeft een overzicht van producten en prijzen online geplaatst. Daarnaast wordt de site door meer dan de helft van de bedrijven gebruikt voor het verwijzen naar sociale media waarop het bedrijf actief is en voor de vacatures van het bedrijf.

Een website dient niet alleen als uithangbord voor een bedrijf, maar kan ook worden gebruikt als hulpmiddel bij de verkoop van goederen en diensten. Naast de daadwerkelijke verkoop biedt ongeveer 30 procent van de bedrijven klantspecifieke informatie voor vaste bezoekers. De mogelijkheid om een bestelling te volgen of het product aan te passen aan de wensen van de klant is een minder gebruikte toepassing. Dit kan maar bij circa 10 procent van de bedrijven.