Wouter Hoeffnagel - 29 oktober 2015

Tweederde van de bedrijven gebruikt social media

Sociale media zijn voor bedrijven in korte tijd uitgegroeid tot populaire communicatiemiddelen. Anno 2015 gebruikt 63 procent van de bedrijven ten minste één vorm van sociale media. In 2012 was dit nog 41 procent. De ICT-sector is koploper in het gebruik van social media.

Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Sociale netwerken zijn onder bedrijven met tien of meer werkzame personen de populairste vorm van sociale media. In 2015 gebruikt 61 procent van de bedrijven een netwerk zoals Facebook of LinkedIn. Het plaatsen van berichten op (micro)blogs zoals Twitter en het delen van filmpjes en foto’s via multimedia-websites zoals YouTube is ook bij veel bedrijven in trek. Slechts een klein deel van de bedrijven gebruikt Wikipedia-achtige middelen om kennis te delen: 6 procent. Ten opzichte van 2012 is het gebruik van alle vormen van sociale media gestegen, behalve het gebruik van de zogeheten ‘wiki’s’.

Met 85 procent van de bedrijven is de ICT-sector koploper in het gebruik van sociale media. De bedrijven in deze sector zijn bij elke vorm van sociale media zeer actief. In 2015 gebruikt 82 procent ervan sociale netwerken; 61 procent (micro)blogt.