25-10-2015 | door: Redactie

De digitale transformatie is begonnen

CIO City 2015, eerder dit jaar in Brussel, stond volledig in het teken van de digitale transformatie. CIONET, dat dit jaar zijn tienjarig bestaan vierde, wilde met dit evenement de aandacht vestigen op de enorme uitdagingen op allerlei gebieden waar CIO's momenteel mee te maken hebben. Dit gaat verder dan alleen technologie, want de digitale transformatie heeft invloed op alle aspecten van bedrijven, maar ook van de maatschappij.

Één van de moderators tijdens CIO City 2015 was Stephen Ibaraki. Hij heeft de term Digital Quake geïntroduceerd: "Ik voorzie een enorme transformatie in business en jobs wereldwijd. Dat is waar 80 procent van alle bedrijven falen, tenzij ze inspelen op de grote transformatie die nu plaatsvindt. Deze digitale transformatie wordt hier besproken.”

“Één van de aspecten daarin is machine learning en machine intelligence. Mensen als Hawking, Musk en Bill Gates hebben daar eerder al over gesproken. Over zowel de positieve als de negatieve aspecten. Het moet in ieder geval op de agenda staan. Voor de CIO betekent dit dat het alles beïnvloedt waar de CIO en de business mee te maken hebben. Steeds vaker zijn  er systemen die in staat zijn om grote hoeveelheden data te verwerken. Dat gaat de toekomst van de planeet, van landen en van bedrijven beïnvloeden.

Learnings

Hendrik Deckers, oprichter van CIONET: "De rol van technologie in businesstransformaties is het thema op deze dag. Verschillende sprekers belichten dat van verschillende kanten. We willen de deelnemers een goede conferentie geven, maar ook een paar learnings meegeven om de transformatie goed aan te pakken. Want het is niet gemakkelijk. CIO's moeten leiders zijn  in hun organisatie, en hun topmanagement inspireren en een innovatieve kracht zijn. En tegelijkertijd moeten ze dat doen met minder en minder resources. Ze hebben een tamelijk moeilijke job.”

Hij is CIONET gestart in 2005 en ondertussen is de organisatie actief in twaalf landen. De expansie gaat onverminderd door,  onder meer in Latijns Amerika. “Het was een zeer leerrijke tien jaar”, zegt Deckers. “Maar vandaag kijken we ook vooruit. Hoe gaan we ons organiseren? We introduceren nieuwe programma's om onze missie te volbrengen, ervoor zorgen dat CIO's zo succesvol mogelijk kunnen zijn."

Digitale strategie

Frits Bussemaker, partner bij CIONET in Nederland: "Digitale transformatie heeft grote impact op de CIO's. We krijgen hier een vooruitblik op wat we de komende tien jaar gaan doen, en wat de impact ervan op de maatschappij is. De vijfduizend leden van CIONET zorgen voor die digitale transitie. Als je dat alles bij elkaar optelt ben je daar al mee bezig. Één van de inzichten is niet de vraag of je een digitale strategie hebt, maar of je strategie digitaal is. Daar speelt de CIO op in.”

Hij vervolgt: “De afgelopen tien jaar hebben we een constante groei gezien in leden, in onderwerpen en de noodzaak om kennis te delen. Ook als community hebben we laten zien dat we onderdeel zijn van de command and collaborate-maatschappij. Dat is de rol van IT, technologie zorgt ervoor dat we met elkaar in verbinding komen. Wat ik een goede ontwikkeling vind is dat we als netwerk zoveel kritische massa hebben dat we kunnen koppelen met andere netwerken. Dat is ook de toekomst, de stem van de CIO, de digital leaders, te laten horen bij bijvoorbeeld marketing, de CEO en de overheid. Wat betekent dit voor jou als persoon, voor de organisatie en de maatschappij?”

Balans

Sabine Everaet is CIO Coca Cola Europe en president van de advisory board van CIONET. Zij zegt: “We bestaan dit jaar tien jaar, dat is natuurlijk fantastisch. CIONET is een van de weinige CIO-associaties die internationaal opereert. Ik werk zelf voor een internationaal bedrijf, dus het is goed om internationaal te kunnen netwerken.”

“Op het gebied van de digitale transformatie denk ik dat we binnen Coca Cola relatief ver gevorderd zijn met het digitaliseren van onze business. Het is zaak de juiste balans te vinden tussen back to basics met e-legacy systemen, zodat je geld kunt vinden om te innoveren in de digitale wereld.”

Wat een goede CIO in deze tijd is, is volgens haar een vraag die veel mensen op een andere manier beantwoorden. “Een goede CIO zorgt dat de basis juist is en in de toekomst moeten we een rol gaan spelen in storytelling. Wat betekent het digitaliseren van een organisatie? Daar moet de board in meedoen. Het is dus de taak van de nieuwe CIO om de board mee te krijgen.”

Creatief

De Nederlander Brendan Bank, CIO van Booking.com, is een van de genomineerden voor de titel Europees CIO van het Jaar. “De waarde van CIO City 2015 is dat voor mij weer eens werd bevestigd dat de digitale transformatie de sleutel is tot het overleven als business. Voor mij persoonlijk is het goed om hier voeling te houden met wat andere collega's doen op het gebied van digitale transformatie. We zijn er al ver in, maar je neemt toch altijd weer een aantal zaken mee die je gelijk in praktijk kunt brengen. Bijvoorbeeld om de teams in een organisatie zo creatief mogelijk te laten zijn, en op een hoog strategisch niveau daarover te kunnen communiceren.”

Zelf heeft hij hier al veel ervaring mee, vandaar de nominatie. “Het gaat heel goed bij ons. Booking.com is een van de grootste technologiebedrijven van Nederland. We hebben onszelf daarmee goed op de kaart gezet. De stappen die we nu moeten maken is dat we nog groter gaan worden. De afgelopen vijf jaar zijn we bijna twintig keer gegroeid, en die groei moeten we als ITY faciliteren. We waren al vanaf dag één digitaal, en dat is voortdurend verder gegroeid. In het begin stuurden we nog faxen naar hotels, dat is ondertussen volkomen achterhaald.”

Klant

Over business transformation zegt hij: “Als je er nu niet mee bezig bent, ben je te laat. Er zijn nu mensen in achterkamertjes bezig om te kijken hoe ze met technologie jouw business kunnen doen. Kijk naar de kledingmarkt, als je nu geen strategie hebt, en nu niets doet, mis je de boot. Dat is niet alleen iets voor CIO's maar voor alle executives, je moet  agile reageren om snel te kunnen inspelen op veranderingen en kansen in de markt. En dat kan niet alleen meer top down, je moet voeling houden met de markt om snel te kunnen reageren op wat de klant wil.”

Kwaliteiten

Voorzitter van de jury is Nils Fonstadt van MIT Research Center: “Een kandidaat voor de titel CIO of the Year heeft drie belangrijke kwaliteiten. De eerste is het vermogen om met andere CXO’s samen te werken, bijvoorbeeld de CMO. Hij helpt ze om digitale leiders te worden. Het tweede is om samen te kunnen werken aan het platform. En het derde element is om met dat platform de business teams die de klanten bedienen zich te laten focussen op de klanten. Dàt onderscheidt de echte CIO.”

Wat voor persoon is die CIO? “Die is effectief omdat hij verschillende belangen kan verenigen, kan zien wat gemeenschappelijk is, en verschillen kan verenigen. Die balans is erg moeilijk, dat zie je niet in veel leiders. Alle finalisten zijn daar goed in.”

Angst

Veel CIO's zien digitale transformatie als een kans, niet als een bedreiging. “Ze helpen hun C-level collega ervan te profiteren, in plaats van dat ze verstijfd zijn van angst over wat er allemaal kan gebeuren. De disruptie weten ze om te zetten in concurrentievoordeel.”

Mattias Ulbrich, de CIO van Audi, werd uitgeroepen tot CIO van het jaar: “We werken bij Audi nauw samen met al onze businessonderdelen, en kijken altijd wat we met nieuwe technologie kunnen doen. Het belangrijkste is samenwerking met de business. Want het voordeel moet altijd voor de business zijn. We hebben bijvoorbeeld een sterke samenwerking met R&D bij de connected car. Een goede CIO moet verbinden. Hij moet in staat zijn de juiste prioriteiten aan te brengen, en te kijken welke innovaties echt voordeel brengen aan de business.”

Auteur: Maaike Verschuren

Terug naar video overzicht

Tags

CIONET