‘Nederlandse bedrijven profiteren te weinig van Smart Industry’

20-10-2015 | door: Wouter Hoeffnagel

‘Nederlandse bedrijven profiteren te weinig van Smart Industry’

Nederlandse ondernemers profiteren te weinig van Smart Industry, de digitalisering in de bedrijfsvoering waardoor nieuwe manieren van produceren, nieuwe business modellen en nieuwe markten ontstaan. De ICT-sector loopt samen met de sectoren industrie, luchtvaart en advisering voorop in kennis en de implementatie van Smart Industry ontwikkelingen. In deze sectoren ziet ongeveer 60% van de ondernemers kansen met Smart Industry. Dit percentage ligt in andere sectoren op 30%.

Dit blijkt uit het Smart Industry onderzoek van de Kamer van Koophandel onder 2.000 ondernemers. Claudia Zuiderwijk, voorzitter Raad van Bestuur Kamer van Koophandel, over de uitkomsten van het onderzoek: “Het onderzoek laat zien dat één op de vijf ondernemers weleens van Smart Industry heeft gehoord. Dat is iets meer dan vorig jaar, maar nog volstrekt te weinig om de vele kansen die er zijn optimaal te benutten. Meer bekendheid door met name praktische toepassingen ook buiten de technologische sector zijn noodzakelijk om het potentieel van slimme technologie beter te benutten.”

Kansen
58% van de ondernemers ziet kansen met producten en diensten die op de individuele klant zijn afgestemd. 49% ziet juist kansen in het creëren van een flexibel interactief netwerk van partners en klanten, terwijl 48% kansen ziet met een snel op de marktvraag aanpasbare organisatie. Ook nieuwe diensten als extra klantwaarde bij het huidige product of dienst en het aanboren van nieuwe markten scoort goed bij ondernemers.

De extra omzet die bedrijven uit Smart Industry weten te halen is nog gering. 13% van de bedrijven geeft aan nieuwe omzet te hebben gerealiseerd met de ontwikkeling. De ICT-sector doet het op dit gebied beter met 20%. De luchtvaartindustrie scoort met 35% het best. Als we kijken naar de hoeveelheid omzet die bedrijven met Smart Industry realiseren is deze nog beperkt. In de meeste gevallen gaat het om minder dan 10% nieuwe omzet.

Belemmeringen
Het onderzoek kijkt ook naar belemmeringen om met Smart Industry ontwikkelingen aan de slag te gaan. Gebrek aan tijd, financiering en kennis in huis zijn de meest genoemde belemmeringen.

Terug naar nieuws overzicht