Dynamics user group Nederland is nu DynamicsHUB

18-10-2015 | door: Maaike Verschuren

Dynamics user group Nederland is nu DynamicsHUB

De community van Dynamics gebruikers, DynamicsHUB, heeft ambities. De naamsverandering is dan ook slechts een eerste stap naar de realisering van de plannen die voorzitter Jay Ramsanjhal heeft voor het platform. DynamicsHUB faciliteert interactie tussen gebruikers van Dynamics en andere betrokkenen. Ramsanjhal wil de interactie vergroten, meer stakeholders aanspreken en internationaal de samenwerking opzoeken met andere gebruikersverenigingen in Europa, om nog meer waarde te creëren voor de leden. Guido Anterist, EMEA lead marketing en business development bij Microsoft, ondersteunt het initiatief van harte. “Contact met klanten is voor Microsoft heel belangrijk.”

Begin dit jaar kwam Anterist met Ramsanjhal in contact en hij was meteen enthousiast over de plannen van Ramsanjhal met de Dynamics user group. “Ik zag een goed georganiseerde, grote, Nederlandse gebruikersvereniging. De plannen die Ramsanjhal heeft om meer in Europees verband de samenwerking op te zoeken, spreekt mij aan. In de Verenigde Staten is al zo'n grote, goed georganiseerde community, maar in Europa hebben we dat nog niet. Amerikaanse gebruikers verschillen van Europese gebruikers. Er is dus ruimte om een Europese geschoolde organisatie op te starten.”

Internationale en lokale bijeenkomsten

 

De behoefte om ook buiten de Nederlandse landsgrenzen te kijken bespeurde Ramsanjhal ook bij de leden. Hij legt dan ook actief contact met andere Europese community’s. “Door krachten van gebruikersgroepen uit Europa te bundelen, zullen we nog veel daadkrachtiger kunnen worden. De naam voor de EMEA community zal tijdens Microsoft Convergence EMEA in Barcelona bekend worden gemaakt.”

Op dit evenement gaan bedrijven uit verschillende landen met elkaar in gesprek. “We merken dat gebruikers graag met andere gebruikers willen praten die deel uitmaken van dezelfde branche en die bedrijven zijn lang niet allemaal in Nederland gevestigd. Daar spelen we dan ook op in. Bij ons evenement in Barcelona hebben we in onze sessies aandacht voor specifieke industrieën. Gebruikers uit verschillende landen, maar uit dezelfde branche, kunnen deelnemen. Anderzijds organiseren we ook juist lokale bijeenkomsten. Hier kunnen gebruikers uit één land met elkaar in gesprek gaan, in hun eigen taal en met kennis van de lokale thema’s.”

Veranderingen

Een andere ambitie van DynamicsHUB is om zich meer te richten op alle stakeholders die met Dynamics te maken hebben. “De community is niet alleen een plek voor IT’ers. Het is een plaats waar alle stakeholders gelijkgestemden kunnen vinden. Of het nu om technisch specialisten, CIO's of marketingmanagers gaat. Iedereen die met Dynamics te maken heeft, moet bij ons terecht kunnen.”

Daarnaast wil Ramsanjhal het platform verbreden. “We gaan ons in de toekomst niet alleen op Microsoft Dynamics producten richten, maar ook op de andere producten van Microsoft voor de zakelijke markt. Ook dit doen we omdat we merken dat onze leden daar behoefte aan hebben. Juist de combinatie van de producten en diensten  maakt de totaaloplossing. De goede samenwerking met Guido Antarist heeft gezorgd voor een verbeterd contact met Microsoft. “Een stevige basis om samen te werken met Microsoft is essentieel, want hoe beter het contact, hoe meer we kunnen doen met de ervaringen van de gebruikers.”

Ervaringen delen

DynamicsHUB verandert steeds meer van een traditionele gebruikersvereniging naar een modern platform. Maar wat maakt een platform ook een nuttige community? Voor Anterist is een goede community een onafhankelijke plaats waar gebruikers ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen en van elkaar leren. “We merken dat gebruikers veel meer hebben aan de ervaringen van andere, soortgelijke organisaties. Zij weten vaak het best hoe je een systeem het slimst kunt gebruiken. Hij merkt dat op die manier ook de gezamenlijke uitdagingen die spelen in bepaalde branches boven komen drijven. “Doordat wij goede contacten hebben met de community, raken we veel beter op de hoogte van wat er speelt bij onze klanten.”

De ervaringen van de klanten zijn heel belangrijk voor Microsoft. “Zo kunnen we ervoor zorgen dat  we verbeteringen doorvoeren zodat klanten sneller, slimmer en makkelijker kunnen werken. Dit geldt niet alleen voor Dynamics, maar ook voor bijvoorbeeld SharePoint en Office 365.”

Ook Ramsanjhal ziet ervaringen uitwisselen en het faciliteren van een dialoog als een belangrijk aspect. Een concreet voorbeeld van het faciliteren van een dialoog is het Partnerkompas. Door te leren van de ervaringen van anderen kunnen eindgebruikers een betere keus maken voor een partner. “Gebruikers vroegen ons om partners in kaart te brengen aan de hand van een aantal kenmerken, zodat zij beter de dialoog met hen aan konden gaan”, legt Ramsanjhal uit. De community blijft daarin een neutrale partij en doet alleen uitspraak over objectieve elementen. “Zo worden partners ook gedwongen om zich niet alleen te positioneren vanuit een mooi marketingverhaal, maar zich op de inhoud te richten. Hierin zie je ook een actuele tendens terug: tien jaar geleden lieten gebruikers zich leiden door partners, nu willen zij de regie voeren. Voor zulke gebruikers hebben wij het perfecte podium.”

Delen

Het delen van ervaringen, maar ook het delen van oplossingen voor problemen die gebruikers ervaren, zal steeds verder toenemen volgens Ramsanjhal en Anterist. “Ervaringen delen is waardevol, zelfs voor concurrenten”, merkt Anterist. “Daarbij gaat het niet alleen om technische oplossingen, maar ook om ervaringen aan de gebruikerskant. Als ik hier niet in zou geloven, zou ik de nieuwe, internationaal georiënteerde community DynamicsHUB niet ondersteunen.”

Voor Microsoft zelf is het ook heel belangrijk dat de informatie gedeeld wordt, zodat ze hier van kunnen leren, geeft Anterist aan. “Wij horen natuurlijk van onze partners hoe hun implementatieprojecten verlopen. Zo krijgen we een idee van problemen die ontstaan voordat de gebruikers er zelfstandig mee aan de slag gaan. Maar hoe het daarna verder gaat, hoe de gebruikers Dynamics ervaren, daar zijn we heel benieuwd naar. We denken ook dat het goed is dat gebruikers hun informatie en best practices met elkaar delen, omdat het in de praktijk veel prettiger is voor gebruikers dan dat wij van Microsoft alles 'opleggen'. Wij kunnen wel zeggen: je moet zo of zo met het systeem werken, maar als een andere partij allang weet dat het makkelijker of slimmer of handiger kan, waarom zou je die raad dan niet aannemen? Juist daarom is een organisatie als DynamicsHUB zo belangrijk.”

Terug naar nieuws overzicht