Drie IT tekortkomingen bij CEO’s
13-10-2015

Drie IT tekortkomingen bij CEO’s

Iedereen is van mening dat IT meer betrokken moet zijn bij de business, en dat klopt. Maar als we eerlijk zijn, dan heeft IT waarschijnlijk meer energie gestoken in de relatie met de business dan andersom.

Specifieker, C-level executives hebben zich minder bekommerd om IT dan om andere businessfuncties. Er is geen CEO die over onderpresterende sales zegt: “Ik laat dat over aan mijn VP want ik begrijp dat pipeline gedoe niet”. Ook schuwen CEO’s niet een actieve rol binnen finance of supply chain management vanwege de “te technische” aspecten van deze disciplines. En toch maken CEO’s regelmatig dit voorbehoud bij IT. Dit kan niet zo voortduren, IT is voor de CEO immers te strategisch om alleen aan IT over te laten.

Dus in het belang van de IT-gecommitteerde CEO, zie ik 3 tekortkomingen die symptomatisch zijn voor een gebrek aan executive leadership bij IT:

Tekortkoming #1 De voorkeur geven aan IT buzzwords boven Operational Excellence

CEO’s vinden vaak dat IT leadership te maken heeft met pushen van projecten zoals big data analytics of coole mobiele apps. Goede CEO’s daarentegen vragen hun afdelingen niet alleen om resultaten, ze leiden ook door performance issues bloot te leggen en deze op te lossen door slim management.

Hetzelfde principe geldt voor IT. In plaats van IT alleen maar te vragen om specifieke resultaten, zou de CEO moeten evalueren hoe IT alle output van IT gezamenlijk operationeel kan managen. Ten slotte kan IT de business-eisen voor specifieke projecten pas tegemoet komen indien het Operational Excellence bereikt in gebieden als DevOps, service management en portfolio optimalisatie.

Tekortkoming #2 Digital Workplace Issues negeren

Een specifiek IT-business raakvlak dat door CEO’s regelmatig over het hoofd wordt gezien, is de Digitale Werkplek. Millennials hebben hoge verwachtingen bij de digitale resources op het werk. IT is meestal niet in staat om deze verwachtingen in te lossen. Zonder de vereiste C-level leadership wordt dit een touwtrek wedstrijd die door geen van beide kanten gewonnen kan worden.

CEO’s zouden daarom de nodige aandacht moeten besteden aan het operationeel excellent managen van de Digitale Werkplek. Deze excellentie geeft een boost aan productiviteit, ondersteunt het behoud van talent, bewaakt compliance, versterkt customer engagement en verbetert IT efficiency. Dit zijn geen uitkomsten die alleen de verantwoordelijkheid van IT leiders zouden moeten zijn.

Tekortkoming #3 Niet met RES spreken

RES spendeert een groot deel van haar tijd aan het spreken met IT. IT professionals begrijpen hoe onze automation, digitale service store en workplace management hun leven makkelijker maken en hen in staat stellen te voldoen aan de eisen van de business.

IT staat echter altijd één stap verwijderd van deze business eisen. IT is niet HR, compliance, sales, finance of marketing. En CIO’s zijn geen CEO’s, COO’s of CFO’s. Al deze onderdelen tezamen bepalen de digitale agenda van de organisatie. Een beter begrip van de Digitale Werkplek bij deze executives kan de businessvoordelen snel naar voren halen.

Door: Tracey Mustacchio, CMO RES Software

Terug naar nieuws overzicht