Wouter Hoeffnagel - 21 september 2015

Jurassic World IT

“Een digitale dino” - Dit is de kop boven een artikel op een business-site waarbij wordt geconstateerd dat veel Nederlandse (maar waarschijnlijk ook buitenlandse) CEO’s hard op weg zijn om een digitale dinosaurus te worden. Hoe komt het dat de bestuurder dit stempel krijgt opgedrukt?

Één van de aangegeven redenen is een gebrek aan visie en de wil om veranderingen door te voeren bij een meerderheid van de Nederlandse CEO's. Dat is een serieus probleem als je beseft dat we in een markt zitten waar steeds meer concurrenten komen die een geheel ander business model hanteren en zodoende de markt op z’n kop zetten. Daarom moet het in de boardroom niet langer enkel de CIO zijn die hoge verwachtingen heeft van technologie investeringen.

Een voorbeeld van nieuwe concurrentie is Airbnb. Airbnb bestaat al sinds 2008 als community-marktplaats waar mensen over de hele wereld unieke accommodaties kunnen adverteren, ontdekken en boeken - online of vanaf een mobiele telefoon of tablet. In het bewuste artikel weet men te melden dat dit inmiddels met zo’n anderhalf miljard accommodaties één van de allergrootste vastgoed-spelers ter wereld is. Ze bezitten echter geen enkel pand, maar knopen op een slimme manier vraag en aanbod aan elkaar. Uber is vanuit de vervoersbranche zo’n ander sprekend voorbeeld.

Omdat deze partijen voordeel weten te halen uit het optimaal benutten van IT en data hebben zij een veel beter toekomstperspectief dan traditionele spelers op hetzelfde speelveld.

Opnieuw uitvinden
Al geruime tijd zien we de technologische ontwikkeling steeds sneller gaan. In het donker oplichtende fietspaden, drones , VR-brillen, de ontwikkelingen volgen elkaar op en kunnen elkaars kwaliteit weer versterken door het slim combineren van nieuwe technologieën. De snelheid van ontwikkeling heeft zijn weerslag op organisaties. De wijze waarop traditioneel ingerichte bedrijven het tij kunnen keren is door zichzelf opnieuw uit te vinden.
De praktijk is dat het adopteren van nieuwe technologie in de regel traag verloopt. Veel CEO’s lopen achter in hun begrip van wat digitalisering voor hun organisatie kan betekenen. Het belangrijkste wat de CIO kan doen in de komende tijd is deze kenniskloof dichten. Het is echter overduidelijk dat het slim toepassen van technologie noodzaak is om te overleven in de hedendaagse economie. Blijven hangen in de oude vertrouwde werkwijze resulteert al snel in een steeds grotere achterstand ten aanzien van de nieuwe concurrentie. De sleutel tot succes is het toepassen van nieuwe technologie zoals onder andere spelers als Airbnb laten zien.

Data centraal Een gezamenlijk kenmerk van succesvolle nieuwe concurrenten is dat het bijna allemaal zogenaamde exponentiële organisaties zijn. Exponentieel is een wiskundige term die bij groei een toename aangeeft evenredig aan de eigen omvang. Exponentieel groeiende organisaties profiteren optimaal van beschikbare data door de manier waarop zij met deze data omgaan. Het is een dynamisch bedrijfsmiddel dat een continue ontwikkeling van het product en de verbetering van de bedrijfsvoering aanjaagt.

Hier zien wij parallellen met het SDDC. Veel organisaties die de stap naar het SDDC maken plaatsen op hun ICT roadmap een zogenaamde applicatie centric benadering van het toekomstige data center. De ICT wordt ingericht en beoordeeld vanuit het perspectief van de data, applicaties en de gebruikers. Voor de realisatie van flexibele groei is bijvoorbeeld de inzet van cloud services in een SDDC uitermate geschikt. Ook hier zie je dat het SDDC de snelheid en flexibiliteit kan bieden die gevraagd worden.

Door: Peter van der Torn, presales consultant i³ groep