Witold Kepinski - 12 september 2015

Bedrijven weten data-analyse nog niet in resultaat om te zetten

Het gebruik van Data & Analytics (D&A) begint wereldwijd bij steeds meer bedrijven gemeengoed te worden. Veel bedrijven slagen er dan ook in om de eerste resultaten met D&A te realiseren. Ondernemingen weten het gebruik van data-analyses echter in beperkte mate om te zetten in een beter resultaat en meer winst.

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder ruim 800 bestuurders van ondernemingen in ruim 15 landen. “Hoewel nagenoeg iedere onderneming D&A op dit moment gebruikt in de bedrijfsvoering, is de waarde die gerealiseerd wordt volgens de bedrijven nog beperkt”, constateert Maurice op het Veld, partner bij KPMG IT Advisory en verantwoordelijk voor D&A binnen KPMG Nederland. Op het Veld: “Niet meer dan 20% van de bedrijven geeft aan dat zij zeer tevreden zijn over de nieuwe inzichten die D&A biedt. Zo vindt ruim 80% van de bedrijven dat de beschikbare data hebben geleid tot een beter begrip van de klant. Maar slechts 40% is er echter in geslaagd om op basis van de beschikbare data een productaanbod te realiseren dat specifiek is toegesneden op toekomstige klanten. Ondernemingen worstelen dan ook duidelijk met de vraag hoe zij de data die zij verzamelen en analyseren kunnen vertalen naar nieuwe inzichten die uiteindelijk extra rendement gaan opleveren.”

Vraagtekens over betrouwbaarheid

Uit het onderzoek van KPMG dat er volgens de bedrijven aanzienlijke uitdagingen bestaan om het maximale voordeel uit alle data te kunnen halen. Zo geeft 60% aan dat zij problemen hebben om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de gegevens op waarde te schatten. En niet meer dan 14% is van mening dat zij voldoende capaciteit hebben om volledig te kunnen profiteren van D&A. Naast de kwaliteit, de betrouwbaarheid van de data en de beschikbaarheid van de juiste data, vormt de gebrekkige ervaring van de bedrijven met het uitvoeren van meer geavanceerde data-analyses of big data een belangrijk obstakel. Ruim 40% van de onderzochte bedrijven geeft aan hiermee onvoldoende ervaring te hebben.

Geen kwestie van techneuten

“Het uitvoeren van analyses betekent niet dat je een club met techneuten bij elkaar zet, hen voorziet van een aantal ‘tools’ en vervolgens hoopt dat er iets zinnigs uit komt”, zegt Sander Klous, verantwoordelijk voor de Big Data dienstverlening. Klous: “Goede analyses vragen om samenwerking tussen technologisch geschoolde mensen die hart hebben voor de onderneming en commerciële mensen die gevoel hebben voor data. Alleen op deze manier kunnen ondernemingen echte waarde realiseren met D&A. Maar de strijd tussen ondernemingen om dit soort talentvolle mensen is op dit moment al hevig en ook het intern invullen van dit soort functies vormt voor veel bedrijven een groot obstakel.”

Data, mensen en technologie samenbrengen

Het gebruik van D&A komt volgens Op het Veld steeds hoger op de bestuursagenda te staan. Klous: “Er bestaat dan ook geen twijfel over de vorderingen die de afgelopen twee jaar zijn gemaakt. De bedrijven die het goed doen begrijpen steeds beter welke waarde dit soort informatie voor de totale organisatie vertegenwoordigt. Zij zorgen er met name voor dat het vergaren en analyseren van data niet langer ‘geïsoleerd’ plaatsvindt. Zij brengen het beste dat zij hebben op het gebied van data, mensen en technologieën samen om er vervolgens mee te experimenten. En alle inspanningen zijn erop gericht om het maximale resultaat te behalen. En nog belangrijker, zijn doen iets met de verkregen inzichten.”

WK