Redactie - 11 september 2015

Positionering van Nederland als Digitale Gateway in Europa

Het is bekend dat Nederland een hele “warme klimaat” heeft voor buitenlandse investeerders en daarom 60% van alle Forbes 2000 ICT bedrijven zijn hier ook actief aanwezig. Van heel goed ontwikkeld ICT infrastructuur tot ruim aanbod van gekwalificeerd personeel heeft Nederland veel te bieden en kan sterk concurreren met andere goed ontwikkelde landen.

Uiteraard wil dit niet zeggen dat het allemaal van zelfsprekend is of makkelijk tot stand is gekomen, sterker nog andere landen zien deze ontwikkelingen en staan zeker zelf niet stil. Om Nederland hoog op de lijsten van internationale spelers zijn continu werk en ontwikkelingen nodig, denk hier aan altijd verbeteren van en investeren in de infrastructuur maar ook publieke en internationale relaties en ondersteuning van de politiek om deze doeleinden te verwezenlijken. Hier werken een aantal partijen al hier bewust aan DINL (www.dinl.nl), DDA (www.dutchdatacenters.nl) en ISPconnect (www.ispconnect.nl) zijn daar een heel goed voorbeeld van en zijn hard bezig om Nederlandse ICT providers te verenigen en als een stem laten klinken.

De erkenning van buitenland is hier ook zeker nodig om dit bericht te ondersteunen, uiteindelijk als wij alleen zelf ropen dat Nederland Digital Gateway naar Europa is en buitenland deze visie niet ondersteund krijgen wij de situatie van “wij van WC Eend adviseren WC Eend” en dat willen wij natuurlijk niet. Over de buitenlandse erkenning gesprokken, HostingCon de grootste Amerikaanse beurs op gebied van hosting, IaaS en cloud providers heeft besloten om dit jaar voor de tweede keer Amsterdam als Europese uitvalsbasis te kiezen. Deze beurs vindt plaats op 22 en 23 september op de Passenger Terminal in Amsterdam (europe.hostingcon.com).

HostingCon zit altijd vol met educatieve sessies, presentaties en discussie groepen en in de avond uurtjes zijn er altijd bedrijf gesponsorde feestjes om informeel netwerk activiteiten te laten ontplooien. Zelf namens PhoenixNAP heb ik de mogelijkheid om met mijn branchegenoten aan een panel discussie de “European Go To Market Strategy” deel te nemen, terwijl mijn college een presentatie over “The Dawn of Containers: What do Hosting companies need to do to be ready?” zal houden. Naast meerdere educatieve sessies is er ook een tweetal keynote sprekers (Pearse O’Donohue en David Ednie) die boeiende en belangrijke onderwerpen zullen behandelen. Hierbij nodig ik u van harte uit om deze en andere educatieve sessies bij te wonnen.

Wij hebben al gemerkt een hele sterke Nederlandse aanwezigheid op de HostingCon 2015 event in San Diego, CA paar manden geleden en nu krijgen wij de kans om thuis te laten zien wat we in petto hebben. Dit is zondermeer belangrijke ontwikkeling en draagt in grote mate bij het imago die wij als land uit willen stralen. Al hebben wij in Nederland veel eigen ICT bedrijven het is en blijft belangrijk om continu meer internationale spelers aan te trekken want dit zet ons op de kaart als ICT en economische hub en uiteindelijk is dit de enige manier om Nederland als “Digital Gateway to Europe” op globaal niveau te brandmerken. Er is ook altijd nog een ander plus punt tot deze aantrekking kracht van internationale business naar Nederland: door deze steeds sterkere banden met buitenlandse ondernemingen is het ook veel makkelijker voor Nederlandse bedrijven om kansen op de buitenlandse markten voor zichzelf te creëren en dus zien wij ook steeds meer oorspronkelijk alleen “Oranje gekleurde business” internationale markten op te gaan.

Door: Martin Wielomski, Manager Business Development EMEA bij phoenixNAP