Redactie - 12 september 2015

Digitale transformatie vraagt om topmensen

De IT-markt vertoont weer flink wat dynamiek. Dit heeft zijn weerslag op de vraag naar deskundige medewerkers, om voor bedrijven groei met behulp van IT te realiseren. Met name de categorie professionals met een aantal jaren ervaring is schaars. InfoPeople, zusterbedrijf van headhunter Joep + Co, kan in die behoefte voorzien door de staat van dienst in de IT van de oprichters, Peter Krake, Thomas Schwandt en Peter Sesink.

Joep+Co houdt zich sinds 2008 bezig met werving en selectie voor vaste functies. Het twee jaar oude zusterbedrijf InfoPeople bedient een niche die door de oplevende economie weer snel aan het groeien is, namelijk specialistische interim opdrachten voor een selecte groep hoog kwalificeerde IT professionals. De oprichters van beide organisaties hebben zelf allemaal een langetrack record in de IT, en spreken de taal. “Je deelt vaak een gezamenlijke achtergrond”, zegt Peter Sesink, directeur InfoPeople. “Wij hebben IT in de genen.”
Peter Krake managing partner Joep+Co en InfoPeople, vult aan: “We hebben allemaal managementervaring bij grote organisaties, waar we zelf destijds veel mensen hebben aangenomen. We weten dus hoe het is om te werken in zo’n grote club en hoe het proces werkt. Het gaat deels om een skillset, deels ook om de vraag of iemand overleeft binnen een grote complexe, politieke organisatie, of juist beter past bij een kleine organisatie.”

Dynamiek

“Sinds eind vorig jaar zien wij dat er veel meer dynamiek in de arbeidsmarkt zit”, zegt Thomas Schwandt, managing partner Joep+Co en InfoPeople. “Dat uit zich enerzijds aan de vraagkant, want bedrijven gaan weer IT-ers inhuren. De projecten van eindklanten waren door de crisis even geparkeerd, maar komen nu voorzichtig weer los.”
Schwandt: “Ook aan de kant van de kandidaten zie je dat de arbeidsmobiliteit omhoog gaat. Mensen durven het risico weer aan. Tijdens de crisis nemen mensen als zij bijvoorbeeld kostwinnaar waren even geen risico. Je merkt nu dat er meer vertrouwen is in de markt.”
Sesink: “Opvallend is dat de goede kandidaten nu weer meerdere opties hebben. Zij kunnen een keuze maken uit diverse partijen, dat was een jaar geleden ondenkbaar. Vooral de ervaren mensen tussen de 30 en 45 hebben nu veel keuze. Daar wordt echt aan getrokken.” “Er is weer meer reuring in de markt”.

Business begrijpen

Hij vervolgt: “Een andere nieuwe ontwikkeling die wij nu zien, is dat er door de digitale transformatie veel meer van IT’ers wordt gevraagd dan voorheen. Enerzijds moeten zij bij blijven op technisch gebied en de ontwikkelingen op bijvoorbeeld, cloud, mobile, big data en security op de voet volgen. Anderzijds wordt nadrukkelijk gevraagd naar mensen die bedrijven echt vooruit kunnen helpen met een vraagstuk. Dat komt doordat IT veel dieper geworteld zit in bedrijven, dus als IT-er moet je ook de business van je klant begrijpen.”

Worstelen

Sesink: “Vanuit mijn ervaring bij IBM zie ik dat alle bedrijven worstelen met hun legacy systemen. Het Internet of Things en de digitalisering slaan nu heel hard toe. Dat heeft onder meer te maken met de kostenreductie tijdens de crisis. Iedereen moest bezuinigen. Een groot deel van de CIO’s ziet zich geconfronteerd met de digitale transformatie van IT en heeft daar moeite mee met name omdat men niet over mensen met de juiste specialistische kennis en ervaring beschikt om deze transformatie vorm te geven en door te zetten”
“Daarmee groeit de vraag naar expertise in de markt. CIO’s kunnen niet alle benodigde medewerkers in huis hebben, ze zijn al druk genoeg met hun legacy systemen. Voor de projecten om de digitale transformatie mogelijk te maken heb je dus topmensen nodig, die de markt kennen vanuit verschillende disciplines.”

Netwerk

Dat heeft zijn weerslag op de aard van de mensen die InfoPeople zoekt voor zijn klanten. Wij richten ons op de high end professionals die het verschil maken in projecten. In ons netwerk zitten bijvoorbeeld enterprise architecten die overzicht hebben over de totale infrastructuur, inclusief applicaties bij een klant. Zij maken security mogelijk, brengen applicaties naar de cloud en hebben verstand van mobility "Zij zijn dus niet uitsluitend technisch georiënteerd”
“Het gaat om de toegevoegde waarde die uiteindelijk de CIO in staat stelt om de digitale transformatie, die absoluut noodzakelijk is, mogelijk te maken. Dat vraagt om tijdelijke capaciteit van goede mensen. Omdat wij veel contacten hebben op C-level niveau, weten we precies waar de problemen zitten. Dat maakt het makkelijk om snel te kunnen schakelen en de juiste mensen te kunnen vinden.”

Flexibele schil

Krake: “Bedrijven zoeken allemaal die flexibele schil. Wij zorgen daarvoor vanuit InfoPeople. Het is te vergelijken met een hockeyteam. Iemand die de strafcorners goed doet zet je in op het moment dat je een strafcorner krijgt. Dat is een absolute specialist. Zo is het ook bij projecten, specialisten zet je tijdelijk in. Het in stand houden van hele grote IT afdelingen is kostbaar en onnodig.”
Sesink: “Het gaat erom te begrijpen hoe de markt in elkaar zit, en vervolgens samenwerking te creëren met die superspecialist. Wanneer wij met een CIO aan tafel zitten die mensen nodig heeft, praten we ook inhoudelijk over de oplossing. IT is heel breed, dus we werken ook met specialistische organisaties op het gebied van security. Je helpt elkaar om uiteindelijk een klant van dienst te zijn om de slag in te gaan met de digitale transformatie.”

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024