Salesforce Health Cloud geeft patiëntgegevens overzichtelijk weer

03-09-2015 | door: Redactie

Salesforce Health Cloud geeft patiëntgegevens overzichtelijk weer

Salesforce aanbieder van een cloud-gebaseerde CRM-oplossing, introduceert Salesforce Health Cloud. Salesforce Health Cloud is een cloud-gebaseerde oplossing voor patiëntrelatiemanagement,  waarmee zorgverleners een compleet en overzichtelijk beeld hebben van alle patiëntgegevens. Bijzonder aan Health Cloud is de integratie met digitale data uit onder andere elektronische patiëntdossiers, medische apparatuur en wearables.  In Nederland zijn onder meer Radboud UMC en Philips nauw betrokken bij de ontwikkeling van Salesforce Health Cloud. 

De verwachtingen en behoeftes van patiënten ten aanzien van zorgverleningsorganisaties zijn flink aan verandering onderhevig. Vooral dedigital natives – de jongere generatie patiënten die zijn opgegroeid met smartphones en social media – verwachten dat zorgverleners innovatieve oplossingen bieden die hen helpen gezond te worden en te blijven. In het rapport ‘2015 State of the Connected Patient’ werd gevonden dat 71% van de zogeheten millenials geïnteresseerd is  in een mobiele applicatie om de status van hun fysieke gesteldheid in te kunnen zien. En 63% wil persoonlijke gezondheidsdata via wearables ter beschikking stellen, zodat artsen hun welzijn kunnen monitoren. ‘Het tijdperk van de 1-op-1-gezondheidszorg is aangebroken’, aldus Joshua Newman, MD, Chief Medical Officer en GM bij Salesforce Healthcare and Life Sciences. ‘Health Cloud zorgt voor een transformatie van de gezondheidszorg en helpt onze klanten om sterke, betekenisvolle lange termijnrelaties met elk van hun patiënten op te bouwen.’

‘Nu zorgverleners meer en meer streven naar effectieve manieren om patiënten actiever te betrekken bij het beheer van hun eigen gezondheid, is er een groeiende behoefte aan oplossingen die dit zelfbeheer verbeteren, de samenwerking tussen patiënten en zorgaanbieders vergemakkelijken en de continuïteit en kwaliteit van de zorg verbeteren,’ zegt Jeroen Tas, CEO, Healthcare Informatics Solutions and Services bij Philips. ‘Wij zijn enthousiast over onze integratie met Salesforce Health Cloud en gaan door met verder ontwikkelen van onze HealthSuite digital platform, om patiënten en zorgverleners in staat te stellen actieve partners in de gezondheidszorg te zijn.’

Hoger niveau
Salesforce Health Cloud, gebouwd op Salesforce Service Cloud, geeft zorgverleners  de mogelijkheid om de gezondheidszorg met innovatieve oplossingen naar een hoger niveau te tillen. Drie belangrijke innovaties zijn:

Een volledig overzicht van patiëntengegevens: Salesforce Health Cloud’s Patient Card geeft zorgprofessionals een compleet overzicht van hun patiënten, van hun huidige toestand en medicatie tot ingeplande afspraken en onderzoeksresultaten. De data in de Patient Card wordt vanuit meerdere bronnen gegenereerd, denk hierbij aan elektronisch patiëntendossiers, medische apparaten en wearables. Via Health Cloud’s Timeline krijgen zorgverleners daarnaast een compleet beeld van de ontwikkeling van een patiënt.  In de Patient Caregiver Map kunnen contactgegevens bewaard worden, zoals van familieleden of andere specialisten die zijn betrokken bij de zorg.

Slimmere beslissingen nemen: met Salesforce Health Cloud’s Today krijgen zorgverleners een melding als een patiënt bijvoorbeeld een afspraak heeft gemist of het tijd is om de medicatie aan te vullen. Gebruikers kunnen al hun taken bijhouden vanuit één dashboard en hoeven niet meer te switchen tussen verschillende systemen. Daarnaast kunnen ze via Salesforce Chatter – een intern sociaal netwerk – elkaar gemakkelijk op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen van een patiënt. Ook kunnen gebruikers makkelijk bepaalde patiëntengroepen onderscheiden en bedienen, bijvoorbeeld door een reminder in te stellen voor regelmatige checks voor mensen met een hoge bloeddruk.

Overal een betere relatie met de patiënt: Health Cloud is voorzien van Private Patient Communities, waarin zorgverleners veilig kunnen samenwerken met andere professionals in het zorgnetwerk van de patiënt. Via Private Patient Communities kunnen patiënten ook zelf hun eigen progressie volgen, antwoorden vinden op veelgestelde vragen en direct in contact komen met hun zorgverleners. Health Cloud werkt ook op mobiele platforms, waardoor zorgprofessionals ook de mogelijkheid krijgen om patiënten op hun smartphone te bereiken.

Salesforce Health Cloud is ontwikkeld in samenwerking met verschillende grote spelers in de medische wereld, zoals Centura Health, DJO Global, Radboud UMC, UCSF, Mulesoft, Persistent Systems, Philips, Accenture, Deloitte en PwC.

Terug naar nieuws overzicht