Voetbal Intelligence-platform biedt nieuwe inzichten
28-08-2015 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Voetbal Intelligence-platform biedt nieuwe inzichten

De KNVB heeft een partnership gesloten met SAS, leverancier van Business Analytics. De partijen richten gezamenlijk een Voetbal Intelligence-platform in waarmee de KNVB eenvoudiger gegevens kan verzamelen en analyseren.

Het Voetbal Intelligence-platform van SAS stelt de KNVB in staat de verschillende voetbaldoelgroepen beter te leren kennen en de individuele voetballer of vrijwilliger persoonlijker te bedienen. “Ook hopen we nieuwe inzichten te krijgen en te ontdekken in welke behoeften we nog kunnen voorzien”, vertelt Jean-Paul Decossaux, directeur commerciële zaken betaald voetbal bij de KNVB.

Database-consortium
SAS is sinds 2014 verbonden aan de KNVB middels een database-consortium. Zo maakt SAS-partner Crystalloids maakt ook deel uit van het database-consortium. Per 1 juli is deze samenwerking geïntensiveerd en vanaf heden faciliteert SAS het Voetbal Intelligence-platform. Karel Kinders, managing director van SAS Nederland, vertelt dat de KNVB net als andere organisaties veel data tot zijn beschikking heeft. Het toepassen van analytics maakt het mogelijk deze data te gebruiken om fans en vrijwilligers beter te bedienen en activiteiten te optimaliseren.

SAS houdt zich al langer bezig met de inzet van analytics in sport, onder andere bij verschillende Noord-Amerikaanse organisaties zoals honkbalteam The New York Mets en het Canadese ijshockeyteam The Maple Leafs.

Fotot v.l.n.r. Karel Kinders, managing director SAS Nederland, Jean-Paul Decossaux, directeur commerciële zaken KNVB

Terug naar nieuws overzicht