Redactie - 31 augustus 2015

Visie: Integratie technologie topprioriteit van ICT’ers in bedrijfsleven

Voor ICT-afdelingen ligt de belangrijkste focus op het optimaliseren en versnellen van processen, zo blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door Novio Data in opdracht van KPN. Voor dit onderzoek werden ruim 400 ICT- en business managers ondervraagd. In lijn met andere technologische ontwikkelingen is de verwachting dat organisaties steeds meer op zoek gaan naar vereenvoudiging van de ICT-structuur.

Weinig tijd voor innovatie

De ontwikkelingen op het gebied van ICT gaan razendsnel. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagde organisaties heeft het gevoel dat ze niet genoeg tijd hebben om de ontwikkelingen goed bij te houden en daardoor niet alle mogelijkheden van de nieuwe technologie kunnen benutten. Bovendien geeft veertig procent van de ICT-managers aan dat er onvoldoende tijd is om zich bezig te houden met innovatie.

Onderscheiden van concurrent

Organisaties zijn op zoek naar nieuwe oplossingen om efficiënter te kunnen werken en zo beter in te spelen op veranderingen in de markt. De concurrentiedruk is groot. Innovatie van producten en diensten maakt ondernemingen onderscheidend en hun kans om succesvol te zijn, wordt groter. Ook voelen organisaties de druk van de toenemende vraag van medewerkers die flexibel willen werken. Ze willen ongeacht plaats of tijd hun werk kunnen doen en overal en altijd bereikbaar zijn. Het integreren van ICT en telecom is voor een kwart van de ICT-managers de grootste uitdaging.

Geen gescheiden werelden

Voor veel organisaties zijn in de bedrijfsvoering telecom en ICT nog twee gescheiden werelden. Maar in de techniek geldt dit al lang niet meer. Alle data en communicatie gaat door de lucht of door de dezelfde kabel en maakt dat integratie organisaties veel kan opleveren. Met integratie van ICT en telecom zijn er snel stappen vooruit te maken. De voordelen zijn op verschillende fronten te behalen. Zoals bijvoorbeeld in efficiëntere bedrijfsprocessen. Daarnaast kan een geïntegreerde communicatieoplossing waarbij vaste en mobiele telefonie, internet en online bedrijfssoftware zijn samengevoegd, medewerkers veel productiever laten samenwerken.

Meer inzichtelijkheid

Het beheer van een geïntegreerd systeem vergroot bovendien de inzichtelijkheid van de kosten ten aanzien van telecom. In het onderzoek geeft meer dan de helft van de business- en ICT managers aan dat ze nu slechts in grote lijnen een overzicht hebben van alle lopende ICT- en telecomabonnementen. Daarnaast geeft 46% aan te maken hebben gehad met zakelijke mobiele telefoonabonnementen die niet meer gebruikt worden. Wanneer telecom en ICT gekoppeld zijn in één oplossing is het veel eenvoudiger om bij nieuwe of vertrekkende werknemers alles in één keer te regelen en lopen er ook geen overbodige abonnementen door. Bij een geïntegreerd systeem in de cloud, wordt de beheerder bovendien ontzorgt op het gebied van updates. De cloud-leverancier zorgt ervoor dat de software altijd up-to-date is en dat medewerkers dus werken met de nieuwste versie.

Beter anticiperen

Vereenvoudiging van de ICT-structuur, maakt processen binnen een organisatie sneller en efficiënter. Integratie van ICT en telecom kan daar een grote bijdrage aan leveren. Als er bijvoorbeeld een nieuwe medewerker start, is één handeling voldoende om zowel een gebruikersaccount als een mobiel nummer aan te vragen. Geen overbodige luxe in een tijd waarin werken met een flexibele schil aan de orde van de dag is. De vereenvoudiging van de ICT-structuur en de integratie van ICT en telecom stelt organisaties beter in staat te anticiperen op veranderingen en geeft de ICT-afdeling de ruimte om verschillende technologieën eenvoudiger te koppelen.

Remco Vermeulen is Manager KPN ÉÉN Grootzakelijk bij KPN Zakelijke Markt