Wouter Hoeffnagel - 27 augustus 2015

Omzet uit mobiele diensten voor telecomoperators gedaald

Nederlandse telecomoperators hebben in het tweede kwartaal van dit jaar minder omzet gegenereerd met mobiele diensten dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet over Q2 2015 komt uit op 1,24 miljard euro, 3,1% minder dan een jaar eerder.

Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2015 steeg de omzet uit mobiele diensten op basis van seizoensinvloeden in het tweede kwartaal met 2,6 procent. Op jaarbasis zwakte de daling af, vergeleken met de daling van 9,0 procent in Q2 2014. Deze verbetering was te danken aan een verminderde impact van de regelgeving wat betreft lagere tarieven voor gespreksafgifte. Ook was er sprake van een versnelling van de groei van het dataverkeer, die de daling van de inkomsten uit spraak deels compenseerde.

T-Mobile zag inkomsten het hardst teruglopen
T-Mobile verloor de meeste inkomsten in de afgelopen twaalf maanden en als zodanig ook marktaandeel. Dit is voornamelijk te wijten aan verliest van postpaid-klanten. KPN en Vodafone wisten hun omzet uit postpaid-diensten stabiel te houden of licht te verhogen, wat grotendeels de daling in de prepaid-omzet compenseerde.

Op jaarbasis verhoogde KPN zijn aandeel in de omzet uit mobiele diensten met 1,2 procentpunten, waardoor het met ongeveer 42 procent marktaandeel de grootste blijft. Vodafone wist ook zijn marktaandeel te laten groeien, namelijk met 0,8 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De daling van de dienstenomzet van T-Mobile heeft geleid tot een verlies van 2,1 procentpunten, naar een marktaandeel van 22 procent in Q2 2015. De vierde en kleinste speler, Tele2, behaalde een marktaandeel van ongeveer 3 procent.

Minder dienstenomzet voor netwerkoperators
Telecompaper verwacht dat de dienstenomzet van de Nederlandse mobiele netwerkoperators met bijna 4% zal dalen naar 4,9 miljard euro. Voor de periode 2014-2019 zal de Nederlandse markt naar verwachting een negatieve, gemiddelde jaarlijkse groei van 1,5 procent laten zien, tot een omzet van ongeveer 4,7 miljard euro in 2019. De organisatie baseert zich hierbij op de verwachting dat de concurrentie met vier operators op de markt verder zal toenemen, iets wat niet volledig gecompenseerd zal worden door de groei in dasta-inkomsten. Andere negatieve factoren zijn de vertraagde invloed van de economische recessie, het toenemend gebruik van OTT en Wi-Fi diensten en mogelijk verdere wijzigingen in de regelgeving.

"De breuk in de regelgeving wat betreft gesprekafgifte en de sterke groei in dataverbruik heeft de druk op de inkomsten van de mobiele operators verlicht, maar de concurrentie blijft hevig", zegt Alejandra van de Roer, Research Analyst en schrijver van het rapport. "T-Mobile veranderde zijn prijzen aan het begin van dit jaar, maar het blijft in een moeilijke positie omdat de andere drie operatoren ook actief zijn op de vaste markt en samengestelde pakketten kunnen aanbieden. Tele2 zal waarschijnlijk ook zijn tarieven veranderen, nadat het de migratie van al zijn klanten naar het eigen netwerk heeft voltooid. Dit zou verdere prijsdruk op de markt kunnen brengen."

20,5 miljoen simkaarten
De Nederlandse markt telde in totaal 20,5 miljoen simkaarten aan het einde van juni 2015, inclusief de vier operators en de MVNO’s en exclusief M2M. Dit is een lichte stijging van 1,0 procent in de afgelopen twaalf maanden. De groei kwam vooral uit de stijging van het aantal postpaid-klanten, met name bij Vodafone en KPN. De mobiele penetratie steeg in Q2 naar 121,5 procent. Telecompaper verwacht dat de markt de komende vijf jaar zal groeien met ongeveer 1 miljoen simkaarten, naar ongeveer 21,5 miljoen in 2019 (exclusief M2M).