Hotelketen omarmt cloud

16-08-2015 | door: Pieter Werner

Hotelketen omarmt cloud

Als eigenaar in een oogopslag vanaf kantoor online de status van al je hotels wereldwijd checken, en als gast vanaf bed de gordijnen sluiten met je tablet. Hotelketen citizenM implementeert cloudplatform Microsoft Azure voor een effectievere communicatie en een unieke gastervaring. De nieuwe technologie voldoet aan de wens van citizenM om betaalbare luxe te creëren voor haar gasten. Hotel citizenM Schiphol Airport werd als eerste uitgerust met het speciale cloudplatform. Momenteel volgen de andere vestigingen.
Hotels hebben tegenwoordig vaak meerdere systemen van verschillende aanbieders, die onafhankelijk van elkaar functioneren. ‘Overleg’ tussen de verschillende systemen om de gegenereerde gegevens aan elkaar te koppelen, is er niet. Dat maakt het runnen van een hotel(keten) niet alleen onnodig complex, het maakt ook de communicatie tussen de verschillende systemen lastiger. Bovendien zijn die vaak niet schaalbaar. Om te kunnen uitbreiden en tegelijkertijd ook de gastenervaringen te kunnen verbeteren, zocht hotelketen citizenM daarom naar een oplossing die ervoor zorgde dat de kamers en de ketens beter met elkaar in verbinding staan.

Schaalbaar
Om de systemen beter met elkaar te laten communiceren, ging citizenM een partnership aan met Microsoft-partner Ireckon, die op basis van Microsoft Azure een unieke cloud-based oplossing ontwikkelde. Met het Azure-cloudplatform van Microsoft kan citizenM de services makkelijk verzamelen en uitbreiden. De IreckonU-oplossing van implementatiepartner Ireckon wordt in het hart van de vernieuwde IT-infrastructuur ingezet. Dit biedt een oplossing die de bestaande software van verschillende leveranciers, die hotels nu toch al gebruiken – denk aan de boekings- en betalingsmodules, de gegevens van de room controls en de online gastenreacties –, wél met elkaar laat communiceren. Het resultaat is een systeem dat de beleving van de gasten naar een hoger niveau tilt, wat weer resulteert in een hogere loyaliteit aan het hotel en een revenustijging.
Nick Price, CIO van citizenM: “Het nieuwe cloudplatform Azure vergroot onze schaalbaarheid. Met het systeem dat we nu hebben, kunnen we in ieder geval nog uitbreiden tot honderd hotels. Ik ben erg tevreden met de snelle ontwikkeling en implementatie van de nieuwe technologie. Het is flexibel, effectief en kostenbesparend. We zouden nooit zover zijn gekomen zonder de support van onze softwareontwikkelingspartner Ireckon.”

Gemak
Het cloudplatform Azure en de intelligente software van Ireckon geven de persoonlijke ervaringen van hotelgasten een flinke boost. Mark Voermans, Chief Business Development Officer van Ireckon: “Wij begrijpen dat het voor hightech hotelketens als citizenM niet handig is om met verschillende systemen te werken. Onze oplossing kan worden gezien als een stekkerdoos. Je plugt alle systemen erin en ze communiceren met elkaar.”
Voor de hotelgasten biedt de nieuwe software nog meer comfort. De integratie van verschillende systemen zorgt ervoor dat de kamer alvast op de gewenste temperatuur is nog voordat de gast arriveert. Wanneer een tv, airconditioning of tablet in een kamer niet werkt of de kamer niet goed is schoongemaakt, dan blokkeert het systeem de kamer automatisch en selecteert het, zonder dat de gast het merkt, een andere kamer.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Cloud
Cloud