Redactie - 11 augustus 2015

Visie: Waarom IT niet meer zonder C kan

IT en telecom zijn zo sterk met elkaar verbonden, dat het voor steeds meer organisaties vanzelfsprekend wordt om in te zetten op een geïntegreerd ICT-beleid. Vergelijk het met de ontwikkeling die mobiele telefoons hebben doorgemaakt; een smartphone wordt zeker niet alleen gebruikt om te bellen. Het biedt een grote diversiteit aan functionaliteiten, die in veel gevallen ook nog eens onderling gekoppeld zijn. Je gebruikt bijvoorbeeld video- of chatmogelijkheden om te overleggen met een collega zonder hiervoor ingewikkelde handelingen te hoeven verrichten. Het is de integratie die zorgt voor het gebruikersgemak en nieuwe toepassingsmogelijkheden.

Dit klinkt logisch, maar nog niet zo lang geleden waren IT en telecom veelal gescheiden werelden. Zowel binnen het bedrijfsleven als bij de leveranciers. Telecom was meer gericht op het leveren van telefoons en de benodigde hardware en IT stond hier eigenlijk geheel los van. In de meeste gevallen beschikten organisaties over een IT-afdeling en werd de telecom doorgaans geregeld in nauwe samenwerking met externe partijen.

 

De techniek integreert

IT- en telecom-specialisten binnen organisaties worden steeds meer gedwongen om met elkaar samen te werken en gezamenlijk te beslissen. Binnen de werkplekomgeving komen IT- en telecom-functionaliteit samen en uiteindelijk is dit nog verder geïntegreerd tot een breed scala aan oplossingen. Voorbeelden van deze oplossingen zijn chatten, voice- en videovergaderen en desktop/documenten delen: allemaal oplossingen om eenvoudig samen te werken en de productiviteit te verhogen.

 

Vanuit investeringsperspectief op zoek naar alternatieven

Ook vanuit de business is de integratiebehoefte sterk toegenomen. De CIO en de CTO krijgen steeds vaker vanuit verschillende invalshoeken met dezelfde investeringsvraagstukken te maken. In reactie hierop hebben zij de afgelopen jaren aangestuurd op een betere samenwerking en optimalisatie van IT en telecom. Om invulling te geven aan de integratiebehoefte bij organisaties zijn ook de leveranciers aan de slag gegaan met het zoveel mogelijk samenvoegen van hun productportfolio’s. Uiteindelijk is ook de besluitvorming over IT en telecom steeds meer op één plek binnen de organisatie komen te liggen.

 

Flexibiliteit en voorspelbaarheid

IT en telecom zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden en de integratie van IT- en telecomdiensten wordt steeds verder uitgebreid. Er is meer vraag naar flexibiliteit en ondernemingen vinden het prettig om het aantal en de concrete invulling van de werkplekken eenvoudig te kunnen aanpassen. Wanneer een nieuwe medewerker in dienst treedt, moet hij of zij eigenlijk met een druk op de knop beschikken over een werkplek met alle applicaties die hij voor zijn specifieke functie nodig heeft. Ondernemingen willen zich niet meer bezighouden met alle randvoorwaarden, maar wensen eenvoud. Zij verwachten dat alles wat nodig is voor de werkplekautomatisering, in de breedste zin van het woord, geregeld is. Uiteraard willen zij ook de garantie dat werkplekken goed beveiligd zijn.

 

Nieuwe rol voor de ICT-afdeling

De IT-afdeling is als gevolg van de integratie van IT en telecom meer een full service provider geworden. Spraak is hierbij een mooi voorbeeld van de verschuiving van verantwoordelijkheden van telecom naar de IT-afdeling. Spraaktechnologie wordt steeds meer geïntegreerd in kantoorautomatiseringssoftware. Je kunt bijvoorbeeld vanuit PowerPoint niet alleen het beeld delen met anderen, maar ook een spraakverbinding tot stand brengen. Het is dan ook logisch dat organisaties van IT en telecom naar een geïntegreerde ICT-benadering gaan.

 

Eenvoudige integratie binnen complexe omgevingen

Het integreren van IT en telecom is vooral een uitdaging wanneer ondernemingen een complexe IT-omgeving hebben met veel eigen applicaties of bijzondere applicaties. Om de integratie succesvol te laten verlopen is het voor deze organisaties van belang om stap voor stap toe te werken naar meer gestandaardiseerde omgevingen. Uiteraard blijven er altijd bedrijven of processen waarbij de applicaties zo specifiek zijn dat standaardisatie niet mogelijk of wenselijk is.

Ondanks dat telecom steeds vaker de verantwoordelijkheid wordt van de IT’ers binnen de organisatie, blijft er behoefte aan telecom-expertise. Gebruikers zijn gewend om op een bepaalde manier met telecomdiensten te werken. Deze ervaringen projecteren zij vervolgens ook op de nieuwe geïntegreerde werkplek. Het is goed om vooraf duidelijk aan te geven wat de mogelijkheden en eventuele beperkingen zijn van de nieuwe omgeving. Zo kun je de integratie van IT en telecom zo goed mogelijk laten verlopen. De komende jaren wordt een geïntegreerde werkplek op basis van IT- en telecomdiensten de norm.

 

Remco Vermeulen is Manager KPN ÉÉN Grootzakelijk bij KPN Zakelijke Markt