Wouter Hoeffnagel - 09 juli 2015

Nederlander zet massaal privé-device in voor zakelijk gebruik

Medewerkers zetten in grote getalen hun privé mobiel en laptop in voor hun werk. Werkgevers schieten echter te kort als werknemers problemen ondervinden met de inzet van hun eigen devices. Meer dan een kwart van de ondervraagden geeft aan dat alleen hun devices van de zaak ondersteund worden.

Dat blijkt uit het Fujitsu IT tevredenheidsonderzoek over beleid en tevredenheid. Voor het onderzoek ondervroeg Fujitsu 1172 medewerkers van bedrijven in verschillende sectoren naar hun mening over het IT-beleid van hun werkgever. Eén van de opvallendste resultaten is dat 28 procent van de ondervraagden geen steun van hun werkgever hoeft te verwachten als functionaliteiten op hun privé-device niet werken, waardoor zij hun werk niet kunnen uitvoeren. Dit is opvallend, zeker omdat maar liefst zeventig procent zegt hun privé-devices ook zakelijk in te zetten.

Gemiste kans
Mark Schippers, Manager Service Desk & Technical Support van Fujitsu: “Het is zonde dat werknemers op zichzelf zijn aangewezen als zij problemen ondervinden met bepaalde functionaliteiten. Zij zouden een stuk effectiever kunnen werken als ze hiervoor de interne servicedesk kunnen benaderen. Bij Fujitsu onderkennen we dit probleem en zien we een servicedesk meer als control tower die ook het probleem van support op privé devices op kan lossen.”
Veel vraag naar nieuwe apparatuur

Nieuwe apparatuur blijkt hoog op het verlanglijstje van de Nederlandse medewerker staat. Nieuwe apparaten zouden de tevredenheid in het werk voor bijna een kwart vergroten. Met name mannen en jongeren zouden gelukkiger zijn op de werkvloer als zij met meer nieuwe apparatuur zouden mogen werken. “Privé zie je ook dat jongeren de nieuwste gadgets als een van de eerste omarmen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze de beste en nieuwste devices willen hebben op hun werk”, zegt Schippers.

Bedrijfsapps vaak onbekend
Ondanks het gebrek aan nieuwe apparatuur investeren veel Nederlandse organisaties wel in technieken die het werk makkelijker moeten maken zoals apps voor intern gebruik. Medewerkers zijn hier in de helft van de gevallen van op de hoogte. Opvallend hierbij is dat mannen twee keer zo vaak denken dat hun bedrijf investeert in nieuwe technieken dan vrouwen. “Dit kan met een gebrekkige interne communicatie te maken hebben, maar ook met een gebrek aan interesse in IT van medewerkers zelf.”