Redactie - 17 juni 2015

Apps op de werkvloer: wat werkt wel en wat niet?

Het gebruik van mobiele apparatuur in het bedrijfsleven snel neemt toe. Dat is je vast niet ontgaan. En misschien – als je logisch nadenkt – is het ook niet zo verwonderlijk. Bijna elke mobiele telefoon die vandaag de dag verkocht wordt, is namelijk een smartphone. Daarnaast werken steeds meer mensen via een tablet of een laptop. Maar toch… Dit alles wil nog niet zeggen dat al die telefoons, tablets en laptops ook gebruikt worden op de werkvloer. Er zijn andere ontwikkelingen die er echter voor zorgen dat dit wel gebeurt. Ik vertel je welke trends dit zijn. 

Niet alleen werknemers, maar ook steeds meer werkgevers zien in dat mobiele apparaten, behalve bellen en mailen, ook nog een andere rol kunnen spelen in de bedrijfsvoering. De vraag naar mobiele apparatuur die je ook op de werkvloer kunt gebruiken is daardoor de afgelopen jaren alleen maar groter geworden. Dit is ook App-bouwers niet ontgaan. Die zijn op deze vraag ingesprongen en hebben in de loop van de tijd steeds meer business-Apps ontwikkeld. En die slaan aan. Kijk maar eens in de Apple App Store, daar is nu al bijna 10 procent van alle Apps een business-App.

Wat zijn de meest populaire Apps?

Deze business-Apps ken jij ongetwijfeld zelf ook. Dropbox, MS0365, Google Drive. Je vindt ze ongetwijfeld terug op de mobiele apparatuur van jouw medewerkers. En geen wonder! Het zijn superhandige tools die het mogelijk maken bestanden op te slaan en te delen met collega’s. Dit is de top 11 van meest gebruikte business-Apps. En die zijn voor iedereen te downloaden. Maar wat nu als bepaalde documenten onderdeel uitmaken van een kritisch bedrijfsproces zoals Finance, HR of Logistiek? En een App die generiek van aard is, niet bruikbaar is?

Wat bieden Custom Apps?

Een generieke App sluit vaak niet aan bij de specifieke behoefte van je bedrijf. Wat doe je dan? Je kunt bijvoorbeeld zelf een App (laten) ontwikkelen en bouwen. Een App custom made voor jouw specifieke bedrijfsdoelstelling. Om een idee te krijgen van wat het bouwen van zo’n soort App kost, zou je deze calculator eens kunnen bekijken. Zo krijg je een beeld van de (mogelijke) kosten. Daarnaast heb ik een interessant voorbeeld voor je. Sommige IT leveranciers hebben hun oplossing namelijk uitgebreid met een App. Zo werkt de App van AFAS.

Wat voor Apps zijn er nog meer?

Ik kan me voorstellen dat je wellicht een beetje schrikt van de kosten van het ontwikkelen en bouwen van een App. Dat komt omdat de calculator uitgaat van het bouwen van een zogenaamde ‘Native App’. Gelukkig is het mogelijk voor andere opties te kiezen. Je zou bijvoorbeeld ook een Hybrid App kunnen laten ontwikkelen en bouwen. Dit kost je dan een fractie van de kosten die een het ontwikkelen en bouwen van een Native App met zich meebrengt. Wil je hier meer over weten? Lees dan dit artikel over het verschil tussen een Native en Hybrid App in Adformatie.

Voorbeelden van wat je kunt bereiken met het inzetten van Apps

Je las het al… Doordat een Hybrid App slim gebruik maakt bestaande technologieën, is zo’n App bij uitstek geschikt om toe te passen voor document management toepassingen zoals elektronische formulieren. En omdat de kosten meevallen, loont het ook om zo’n App te laten ontwikkelen voor een kleine groep gebruikers. Dit Duitse bedrijf deed precies dat. Hier lees je hoe een Hybrid App ingezet wordt voor het vastleggen van gegevens rondom binnenkomende goederen. Laat je inspireren!

Door: Wouter Hendriks, Product Marketeer Ricoh Nederland