Redactie - 11 juni 2015

Waarom self service BI en analytics geen goed idee is

Een self service business intelligence & analytics-oplossing die beslissingen ondersteunt en managers in staat stelt zelf data te ontsluiten, zodat ze betere beslissingen kunnen nemen. Je zou denken dat iedereen hier enthousiast van wordt. Toch zie je in de praktijk dat er zowel vanuit de IT-afdeling als de eindgebruiker de nodige mitsen en maren worden opgeworpen.

Vanuit de IT-afdeling is bijvoorbeeld complexiteit een belangrijk argument. Voor veel IT-professionals is de term ‘analytics’ immers synoniem voor OLAP-cubes. Waardevolle, maar bewerkelijke kubussen. Want het kost veel tijd om ze te maken, terwijl er geen garantie is dat ze aan de behoeften van de eindgebruiker voldoen. Dit kan zowel aan de communicatie tussen IT en de betreffende business unit liggen als aan het iteratieve karakter van analyses. Een antwoord geeft vaker wel dan niet aanleiding tot een nieuwe vraag, die IT dan weer extra werk bezorgt. Vanwege dit soort complexiteit concluderen veel lijnmanagers (onterecht) dat ze simpelweg niet de tijd hebben - laat staan de vaardigheden - om zich aan analytics te wagen.

Verder associëren veel IT-professionals analytics met big data. Als ze hier nog niet actief mee bezig zijn, kunnen ze het idee hebben dat analytics niet de moeite waard is. Daardoor blijven de waardevolle inzichten die in de beschikbare gegevens verborgen zijn buiten beschouwing. Ook stellen eindgebruikers steeds hogere eisen aan mobiel gebruik van applicaties. En ze verwachten niet alleen toegang tot de gegevens, maar ook interactie. Altijd en overal. Ook dit lijkt wellicht een zware uitdaging bij het invoeren van self service analytics.

Belemmeringen voor de eindgebruiker
Niet alleen de IT-afdeling, maar ook de eindgebruiker kan bedenkingen hebben bij self service analytics. Zo kunnen veel senior managers zich moeilijk voorstellen dat gebruikers zelf analytische taken uitvoeren. De meesten van hen hebben weinig tot geen ervaring met statistische modellen en voorspellende algoritmen. Het is dan ook niet realistisch te verwachten dat ze zich bij de besluitvorming verdiepen in complexe wiskunde. Eenvoudig bruikbare tools, daar hebben ze behoefte aan. En aan duidelijke, eenvoudig te begrijpen uitkomsten.

SaasNow: analytics voor eindgebruikers
Zijn voorgaande bedenkingen terecht? In veel gevallen wel. Daarom ontwikkelde SAS samen met Amsio ‘SaasNow’. Een cloud-oplossing gebaseerd op SAS Visual Analytics die zorgt dat ook middelgrote bedrijven hun voordeel kunnen doen met data-gedreven besluitvorming. Zo is er speciaal voor eindgebruikers een interface ontwikkeld waarmee ze gemakkelijk visuele hiërarchieën kunnen maken en de te verkennen variabelen kunnen slepen en neerzetten. Ze hoeven geen OLAP-cubes te maken om de gewenste resultaten te krijgen, en er is geen ondersteuning van de IT-afdeling nodig.  Door een in-memory architectuur die de verwerking van data enorm versnelt, duurt de verwerking van taken nu bovendien slechts een of twee seconden. Om maximale flexibiliteit te garanderen kunnen de analyseresultaten weergegeven worden op verschillende mobiele devices ongeacht de schermgrootte zodat IT-afdelingen geen tijd en energie aan mobiliteitsvraagstukken hoeven te besteden.

Meer informatie over self service BI & analytics met SaasNow? Lees de white paper.

SAS Nederland