Wouter Hoeffnagel - 03 juni 2015

Theorie omzetten in actie met blended learning

Organisaties en onderwijsinstituten grijpen voor scholing vaak naar traditionele lesmethoden. Een theoretische basis is natuurlijk erg belangrijk, maar hoe zet je deze theorie om in gedrag? Het is al jaren bekend dat leren meer is dan studieboeken en trainingen. Mensen leren door te werken, via feedback van anderen en via formele trainingen en cursussen. Met blended learning wordt een combinatie aangeboden tussen contactonderwijs, e-learning en werkplekleren om het kennisniveau te verhogen en een gedragsverandering teweeg te brengen. Vakinhoud, vakdidactiek en algemene didactiek worden gekoppeld aan de mogelijkheden van technologie.

Het ‘blenden’ van on- en offline leerinstrumenten en aandacht voor leeractiviteiten in het dagelijkse werk, leidt tot een effectievere leerervaring, een grotere impact en een hoger rendement. De mogelijkheid om gedeeltelijk digitaal te leren zorgt voor veel flexibiliteit. Ook wordt het leertraject verlengd doordat deelnemers zowel on- als offline en in het dagelijkse werk actief bezig zijn met de leerstof. “Er is veel scholingsvraag naar e-learning in de zorg”, zegt Hans Helmonds, Business Unit Manager bij Noordhoff Health. “Het is goed om kennis op te frissen en het geeft de nodige theoretische basis. Blended learning is een goede manier om deze kennis vervolgens om te zetten in actie.”

Er zijn verschillende mogelijkheden op het gebied van blended learning. Een bekende vorm van blended learning is het bijwonen van digitale lessen, gevolgd door klassikale lessen waar ruimte is voor meer uitleg, vragen en activerende didactiek. Een andere mogelijkheid is blended learning in spelvorm. “Met het ludieke Wie is de Mol-spel, kunnen zorgprofessionals bijvoorbeeld worden bijgeschoold op het gebied van hygiëne. Eerst volgen de werknemers theoretische e-learning-modules. Vervolgens worden binnen de instelling een aantal mollen benoemd, die zich moedwillig niet aan de geldende hygiëneregels houden. Het overige personeel zoekt naar deze mollen. Dit is een leuke manier van blended learning: digitaal en praktijk worden aan elkaar gekoppeld. Er ontstaat betrokkenheid onder collega’s en het wordt als inspirerend ervaren”, aldus Helmonds.