Wouter Hoeffnagel - 28 mei 2015

Veel beveiligingsmaatregelen op mobiele apparaten leiden tot ergernis

De vele beveiligingsmaatregelen waar werknemers op mobiele apparaten mee worden geconfronteerd leiden tot veel overlast. Niet alleen zijn medewerkers veel tijd kwijt in te loggen met PIN-codes, eenmalige wachtwoorden en ingewikkelde wachtwoorden, ook leveren de maatregelen veel irritatie op.

Dit blijkt uit het ‘The State Of Enterprise Mobile Security, Q2 2015’ onderzoek van Forrester Research onder 1.000 werknemers in Noord-Amerika en Europa. Beveiligingsmaatregelen worden dan ook lang niet altijd goed ontvangen door eindgebruikers. 53% van de werknemers geeft aan beveiligingsmaatregelen op mobiele apparaten als een obstakel te zien. 39% geeft toe zelf op zoek te gaan naar manieren om de beveiligingsmaatregelen te omzeilen. Deze groep staat overigens wel open voor een minder tijdrovend en haalbaarder alternatief voor beveiligingsmaatregelen die vanuit het bedrijf wordt opgelegd.

Privé-apparaten zakelijk gebruiken
Het is niet verrassend dat werknemers zich irriteren aan beveiligingsmaatregelen. Steeds meer medewerkers gebruiken mobiele apparaten zowel op de werkvloer als privé, waardoor zij ook in privésfeer met de beveiliging van hun werkgever te maken hebben. 61% van de respondenten gebruikt een privé smartphone voor zakelijke doeleinden. Voor tablets ligt dit percentage op 56%. Opvallend is dat 4 op de 10 werknemers aangeeft voor deze privé-apparaten wel eens uit eigen buidel zakelijke applicaties te hebben aangeschaft.

Zowel Android als iOS worden op grote schaal door bedrijven ondersteund. Zo blijkt 84% van de onderzochte bedrijven ondersteuning te bieden voor e-mail, contactgegevens en kalender op iOS-gebaseerde apparaten zoals de iPhone en iPad. Voor Android-apparatuur biedt 86% van de organisaties dergelijke ondersteuning.