Wouter Hoeffnagel - 13 mei 2015

Omarming New IP is noodzakelijk om bedrijfsdoelstellingen te realiseren

Verouderde infrastructuren hebben een flinke impact op de bedrijfsvoering en de grote behoefte aan meer innovatieve oplossingen voor bedrijfsnetwerken. 75% van de CIO’s geeft aan dat hun netwerk problemen geeft bij het realiseren van bedrijfsdoelstellingen. Bijna een kwart van de CIO’s noemt dit een ‘significant’ probleem.

Dit blijkt uit de Brocade Global CIO Survey 2015 onder 200 CIO’s. Door de voortdurende ontwikkeling van nieuwe technologieën verandert ook de manier waarop bedrijven opereren en hun klanten aanspreken. IT-afdelingen zijn hierdoor genoodzaakt zichzelf compleet opnieuw uit te vinden. Dit leidt ertoe dat CIO’s worden geconfronteerd met uiteenlopende problemen. Het is dan ook noodzaak voor hen om zich te verdiepen in de kansen die The New IP, waarbij Software-Defined Networking (SDN) en Network Functions Virtualization (NFV) centraal staan, biedt en deze te omarmen.

Rol van IT verandert
Ken Cheng, CTO en Senior VP van Corporate Development and Emerging Business bij Brocade: “De rol van IT verandert, van het beheren van infrastructuur naar het scheppen van bedrijfskansen. Dit gebeurt door innovatie te stimuleren en nieuwe manieren van werken te ontwikkelen die een ware revolutie betekenen op het gebied van klantbetrokkenheid en transactieprocessen. De CIO speelt meer dan ooit een cruciale rol in het adviseren van de raad van bestuur en het hoger management bij strategische investeringen. Maar verouderde infrastructuren blijven een grote hindernis die de slagkracht en innovatie van bedrijven in de weg staat. The New IP biedt een manier om dit aan te pakken, zodat bedrijfsdoelstellingen kunnen worden gerealiseerd.”

CIO’s blijken te worden afgeleid doordat ze het systeem draaiende moeten houden. Meer dan de helft besteedt meer dan vijftig procent van zijn tijd aan reageren op situaties, waarbij downtime/beschikbaarheid van het netwerk als een van de meest waarschijnlijke redenen wordt genoemd. Dit geldt met name voor CIO’s in organisaties met meer dan 1.000 medewerkers. De belangrijkste aandachtspunten voor CIO’s zijn beveiliging en snelle inzet van en toegang tot nieuwe applicaties en services, meer dan grote datasets en analyse, communicatie en samenwerking, of het voldoen aan regelgeving.

Belangrijkste technologieproblemen
De vijf belangrijkste technologieproblemen waar CIO’s mee worden geconfronteerd zijn: operationele platforms (Oracle, SAP), het upgraden en uitbreiden van datacenters, het virtuele landschap, beveiliging en het upgraden en uitbreiden van netwerken. Veertig procent van de CIO’s beweert zich zorgen te maken over het kiezen van de juiste leveranciers om in te kunnen spelen op de behoeften van hun bedrijf.

Als we kijken naar de cloud blijkt 90 procent een vorm van de cloud binnen de organisatie te gebruiken. CIO’s hebben echter weinig controle over de aanschaf van een cloud is een ander verhaal. Meer dan een derde van de respondenten verklaart dat het niet toegestaan is om zonder betrokkenheid van IT een cloud aan te kopen, maar dat het toch gebeurt of dreigt te gebeuren. Met betrekking tot de niet-geautoriseerde cloud maken CIO’s zich onder meer zorgen over de (negatieve) impact op de prestaties van de eigen infrastructuur, het feit dat het netwerk niet zelf kan worden beheerd en onenigheid over IT-zaken met de cloud-providers. Deze zorgen zijn waarschijnlijker dan zorgen over beveiliging, het voldoen aan regelgeving, slechte SLA’s, ontoegankelijke data en kosten voor de organisatie in verband met dubbele uitgaven.

Zorgen over baan
83 procent van de CIO’s denkt dat er vaker cloud-services zullen worden aangeschaft zonder dat IT daarbij wordt betrokken. 82 procent erkent zich hierdoor zorgen te maken over zijn baan, en één op de vijf ondervindt extreem veel stress naar aanleiding van dergelijke activiteiten. 79 procent van de CIO’s maakte zich zorgen over het leveren van nieuwe services om de groei van hun business te ondersteunen. 77 procent maakte zich zorgen over het leveren van betere analyses en datamining. 68 procent van de CIO’s maakte zich zorgen over het verbeteren van de dienstverlening en een even hoog percentage over het snel inzetten van nieuwe applicaties. Het bezuinigen op de operationele uitgaven van de organisatie was een belangrijke bron van zorg voor 65 procent van de respondenten.