Wouter Hoeffnagel - 08 mei 2015

Europeanen is meest bezorgd over privacy en security

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security dan burgers in andere wereldwdelen. Zo zegt ruim 62% van de Europeanen zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49% in Japan en 44% in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdheid de afgelopen vijf jaar is toegenomen. Ondanks de zorgen rondom privacy zijn Europeanen minder geneigd hun gedrag hierop aan te passen. 1 op de 2 blijkt zelfs bereid te zijn persoonlijke informatie te verkopen. Werkgevers mogen volgens bijna driekwart van de respondenten echter onder geen beding toegang krijgen tot persoonlijke data.

Dat blijkt uit onderzoek van het Ponemon Institute in opdracht van Trend Micro, specialist op het gebied van beveiligingssoftware. Belangrijkste reden voor die bezorgdheid is de toename in het gebruik van mobiele apparaten als smartphones en tablets (66%). Ook het feit dat meer dan de helft (56%) van de respondenten eerder slachtoffer is geworden van een datalek zorgt voor meer angst. Voor 42% van de Europeanen wegen de voordelen van het Internet of Things dan ook niet op tegen de zorgen die zij hebben over hun privacy of veiligheid.

Onzekerheid en gebrek aan controle
Onzekerheid en het gebrek aan controle over hoe persoonlijke informatie wordt verzameld, gedeeld en opgeslagen houdt consumenten tegen smart devices te gebruiken. Meer dan driekwart (77%) van de ondervraagden is van mening weinig controle te hebben over persoonlijke informatie. Ook is men nauwelijks bewust van alle gevoelige data die wordt verzameld. Zo geloven respondenten dat hun meest gevoelige informatie, zoals betaalinformatie (3%), geboortedatum (10%), school/werkgever (18%) en gezondheidsgegevens (21%) zelden wordt verzameld of gebruikt door bedrijven. Europeanen zijn dan ook meer bezorgd over de beveiliging van hun persoonlijke informatie dan over hun privacy.

69% van de respondenten zou dan meer informatie willen van fabrikanten over welke data zij verzamelen. Bijna 70% wil daarnaast een compensatie ontvangen bij verlies of diefstal van informatie. Toch begrijpt de helft van de respondenten wel dat persoonlijke data waardevol is voor organisaties. Voor werkgevers is persoonlijke informatie van werknemers echter verboden terrein. Ruim 70% is van mening dat werkgevers geen recht hebben op toegang tot persoonlijke informatie op een smart device van een werknemer, als deze wordt gebruikt op het werk of verbinding maakt met het netwerk van de werkgever.

Informatie in ruil voor geld
Hoewel er bezorgdheid heerst over beveiliging en privacy rondom persoonlijke gegevens is 1 op de 2 ondervraagden wel bereid dit te delen met een betrouwbare partij in ruil voor geld. Wachtwoorden zijn daarbij het duurst, respondenten zouden deze voor 74 euro verkopen, gevolgd door informatie over hun gezondheid (31 euro) en betaalgegevens zoals creditcards (19 euro).

“De resultaten van het onderzoek laten zien dat, hoewel consumenten bezorgd lijken te zijn over hun privacy en veiligheid, zij niet volledig lijken te begrijpen welke rol zij hierin spelen”, zegt Raimund Genes, CTO van Trend Micro. “De meerderheid van de ondervraagden zegt privacy-gevoelig te zijn, maar niet bereid zijn of haar gedrag hierop aan te passen, zelfs niet wanneer ze het slachtoffer zijn geworden van een datalek. Mogelijk komt dit door het gebrek aan controle die zij ervaren of een gebrek aan bewustzijn.”