Wouter Hoeffnagel - 28 april 2015

‘Combinatie data, technologie en organisatie sleutel voor succes’

Het koppelen van datastromen, investeren in de juiste technologie en het doorbreken van silo’s binnen de eigen organisatie vormen voor marketeers de belangrijkste uitdagingen. Het juist uitvoeren van deze drie-eenheid is tevens de sleutel voor succes.

Dit concludeert Experian Marketing Services aan de hand van een wereldwijd onderzoek onder ruim 1.000 marketeers. Jan Louwris, Sales & Marketing Director van Experian in Nederland: ”De sleutel tot succes houdt in dat je klantkennis kunt vertalen naar relevante acties en dankzij de juiste technologie deze acties kunt automatiseren en optimaliseren voor elk denkbare touch point.”

Obstakels
Cross-channel marketing, marketing waarbij marketinguitingen via meerdere kanalen worden verspreidt, blijken voor uitdagingen te zorgen. De belangrijkste obstakels die marketeers hierbij tegenkomen zijn:

  • Het ontbreken van een koppeling (geen enkelvoudig inzicht in klanten) - 32%
  • De huidige technologie van het bedrijf - 31%
  • De organisatorische structuur van de organisatie - 31%

Het onderzoek geeft een beeld in welke mate cross-channel marketing wordt toegepast, biedt inzicht in de belangrijkste gevaren van datakwaliteit, hoe marketeers hun communicatie personaliseren en trends met betrekking tot mobile marketing, devices en social media. Ook komen er cases aan bod en geeft het onderzoek weer welke prioriteiten senior marketing leaders stellen. Bovenaan staat ‘Storytelling’ met als goede tweede de vertaalslag van klantkennis naar relevante acties. Het onderzoek is hier te vinden.