Wouter Hoeffnagel - 27 maart 2015

Managers: ‘Automatisering wordt heel waardevol voor het bedrijfsleven’

Automatisering speelt een steeds grotere rol binnen bedrijven. Het gaat hierbij om zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data. Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden voor het bedrijfsleven.

Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren. De managers verwachten dat de voordelen van intelligente procesautomatisering (IPA) en de daaruit voortvloeiende Big Data hun organisatie zowel geld als kennis kan opleveren. Zij zien vooral kansen in snellere procesverwerking met minder fouten, ongelimiteerde schaalbaarheid en een lagere cost of ownership. Ook het sneller kunnen nemen van beslissingen dankzij geautomatiseerde analyses wordt als een kans gezien.

Bedrijven zetten procesautomatisering al langer in
De inzet van de procesautomatisering is op dit moment volgens de ondervraagde managers al hoog. Als managers naar de beschikbare technologieën kijken geven zij aan hiermee in de beginfase zitten. Allerlei processen blijken nog te kunnen worden geautomatiseerd. Zelflerende computers en kunstmatige intelligentie maken een nieuwe generatie van kennisrobots mogelijk die menselijke eigenschappen kunnen ‘nadoen’ met behulp van verschillende applicaties.

Managers verwachten 25 tot 40% van hun werkzaamheden te kunnen automatiseren. Automatisering wordt vooral ingezet bij herhalingsprocedures en handmatige verwerking van documenten. De helft van de ondervraagde managers verwacht dat automatisering hun zakelijke processen de komende jaren aanzienlijk gaat verbeteren. 44% heeft dezelfde verwachtingen van zakelijke analyses. Bijna een vijfde geeft aan dat dankzij IPA ruim vijftien procent op de kosten hebben bespaard in het afgelopen jaar.

Zorg speelt voortrekkersrol
Zorgverzekeraars blijken een voortrekkersrol te hebben op het gebied van automatisering, met name op het gebied van administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van claims en processen. Een kwart van de respondenten uit de zorgsector geeft aan door automatisering jaarlijks een kostenbesparing van ruim 15% te realiseren.

In de bancaire sector zegt de helft van de ondervraagden dat zij de omzet in het afgelopen jaar met minimaal 10% hebben zien stijgen door procesanalyse. Bijna drie kwart (73%) van de banken verwacht dat deze groei de komende drie tot vijf jaar doorzet.