Redactie - 15 maart 2015

Visie: IT van de toekomst: doe-het-niet-zelf

Is het ‘in huis houden’ van IT voor een organisatie niet net zo onlogisch als het zelf bouwen van een energiecentraleom je bedrijf van energie te kunnen voorzien? Dit is een vraag die me al langere tijd bezighoudt. In het laatste geval vertrouwen we op experts die dit op grotere schaal doen en veel meer kennis hebben van energie opwekken dan wijzelf. Voor IT zou het zelfde moeten gelden. Mijn verwachting is dan ook dat we over een paar jaar lachen over het feit dat organisaties bijvoorbeeld hun eigen email omgeving beheerden.

Neem de overgang naar de cloud: de vragen over beveiliging waren terecht aanwezig, want het was een grote stap om data zo uit handen te geven.Ook de berichten rondom de activiteiten van de NSA maakten veel bedrijven angstig voor de risico’s die een migratie naar de cloud met zich mee zou brengen.

Maar in toenemende mate zien we dat bedrijven het steeds meeruit handen durvente geven, vooral ook in Nederland. De reden hiervoor is dat we realiseren dat wanneer we het zelf organiseren, de risico’s vele malen groter zijn. De expertise en investeringen inbeveiliging zijnbijgrote aanbieders zoals Microsoft nu eenmaal substantieel groter dan bij een opzichzelfstaand bedrijf, waardoor de kwaliteit van beveiliging ook hoger is.

Het uit handen geven zien we ook terug in het creëren van intelligente context voor ons dagelijkse werk, mede op basis van Internet of Things: de Digital Workplace. Als Informatie Werkerhoevenwe binnenkort niet meer te zoeken naar de juiste informatie, mensen of resources. Ze vinden jou op het moment dat je ze nodig hebt; gebaseerd op jouw rol, actie, tijd, weer of welke relevante parameter dan ook. Een simpel voorbeeld is dat mijn telefoon mij inmiddels adviseert wanneer ik moet vertrekken voor mijn volgende afspraak gebaseerd op informatiebronnen als mijn agenda, mijn vervoermiddel, de files op dat moment etc. Voor de informatiewerker maakt dit nieuwe niveaus van productiviteit en concurrentievoordeel mogelijk. Op dit gebied merk je een groot verschil met de VS. Daarzijn bedrijven meer bereid zich aan te passen aan de mogelijkheden van IT - in plaats van andersom.

Het gevaar van uitbesteden is dat het menselijke aspect kan verdwijnen. Het is zaak dat we dit goed in de gaten blijven houden, zodat we niet als robots vertrouwen op de informatie die we aangeleverd krijgen. Zoals iemand die de rivier inrijdt omdat zijn navigatiesysteem dat zegt.

Ook op dit terrein blijkt dat de voordelen van uitbesteding groot zijn. Niet alleen beveiliging, maar ook standaardisatie, toegang tot meerdere bronnen, aanwezigheid op elke plek waar je wilt werken etc. Dit leidtuiteindelijk tot hogere productiviteit en betere beslissingen, en daarmee concurrentievoordeel.
De komende jaren zal de snelheid en hevigheid waarmee de digitaliseringplaatsvindtalleen maar toenemen. IT zal opnieuw, in hoog tempo, een aandrijver zijn van innovatie en groei.

André Huizing is CEO van Avanade Nederland