Witold Kepinski - 11 maart 2015

Apple is in de Benelux populair, Android in Spanje en Polen

Met een omzetgroei van 159 procent wat betreft aankopen via smartphones en tablets behoort Nederland opnieuw tot de m-commerce kopgroep van Europa. Dit blijkt uit de Mobile Performance Barometer van performance marketing netwerk Zanox over 2014. Opvallend was de verdubbeling van het aantal mobiele transacties in het vierde kwartaal in Europa. De tablet is hierbij steeds populairder. Verder lijkt Android in Spanje en Polen marktterrein van Apple te hebben veroverd, dit in tegenstelling tot Scandinavië en de Benelux waar iPads en iPhones dominant zijn in de mobiele aankopen.

De Europese cijfers uit de Zanox Mobile Performance Barometer laten zien dat het aantal mobiele transacties in het laatste kwartaal van 2014 is verdubbeld. Dit hockeystick-effect is te danken aan de feestdagen, als consumenten extra inkopen doen, ook op tablets en smartphones. Lauri Koop, Managing Director van Zanox Benelux, over de resultaten: “Onze m-commerce cijfers tonen aan dat adverteerders en publishers niet meer om mobile heen kunnen. Bij Zanox spelen we hierop in door in het Verenigd Koninkrijk, waar de meest fanatieke mobile shoppers zich bevinden, cross device tracking te lanceren. Wij willen hier ervaring mee opdoen om dit vervolgens succesvol uit te rollen in de Benelux.”

Android maakt inhaalslag

De strijd tussen Android en iOS woedt voort. In Europa groeit het aantal transacties op Android-smartphones en -tablets ten koste van het aantal iOS-transacties. Waar in 2013 de verdeling nog 35 procent Android ten opzichte van 62 procent Apple was, is dat nu 45 procent tegen 53 procent. Overige besturingssystemen doen steeds minder mee. Zij vertegenwoordigen 2 procent van de aankopen in 2014, waar dat in 2013 nog 3 procent was.

Benelux is Apple-terrein

In de Benelux is m-commerce overigens nog steeds een Apple-aangelegenheid. iOS is met een aandeel van 61 procent het meest gebruikte besturingssysteem bij online transacties, zowel op tablets als op smartphones. Opvallend, omdat Apple in de rest van Europa terrein verliest (afgezien van Scandinavië met 67 procent). In Spanje en Oost-Europa is Android zelfs het meest gebruikte besturingssysteem voor online aankopen (respectievelijk 66 en 60 procent).

iPad zorgt voor de volste winkelmand

Apple blijkt ook soeverein als je naar de gemiddelde winkelmandwaarde kijkt. iPad-gebruikers geven per winkelsessie meer uit dan Android-shoppers. De iPad levert een webshop gemiddeld 86 euro per aankoop op tegenover 64 euro via een Android-tablet. Overigens is de gemiddelde orderwaarde voor tablets sowieso hoog. Hoger nog dan bijvoorbeeld de pc-winkelmand, namelijk 72 euro versus 81 euro via tabletaankopen. iPads zijn zo dominant binnen de m-commerce dat het aandeel binnen de totale omzet gestegen is van 52 procent in 2013 naar 60 procent in 2014.

Eén op vijf online aankopen is mobiel

De lage landen zagen een groei van 159 procent in de mobiele omzet. Bijna één op de vijf online transacties wordt op een mobiel apparaat gerealiseerd. Net als op Europees niveau, had de financiële branche in de Benelux een sterke omzetgroei. In de Benelux gold dit ook voor de telecomsector. Beide sectoren hebben een groei van bijna 300 procent gerealiseerd op mobiele devices. De retail kende de minste groei, namelijk minder dan 100 procent.