Wouter Hoeffnagel - 02 maart 2015

‘Gebrek aan loyaliteit zorgt voor toename van bedrijfsfraude’

Bedrijven hebben in toenemende mate te denken aan fraude. Dit is voor een belangrijk deel te wijten aan de flexibele arbeidsmarkt, die zorgt voor minder loyaliteit van medewerkers naar hun werkgever.

Dit blijkt uit onderzoek van Hoffman Bedrijfsrecherche. Het bedrijf heeft hierbij gekeken naar data die is verzameld over een groep van 2.200 fraudeurs die in 2014 zijn betrapt. De fraudeurs stalen ieder voor tenminste 10.000 euro van hun werkgever.

‘Sneller een misstap begaan’
Richard Franken, directeur van Hoffman, zegt tegen het Financieele Dagblad dat met name jeugdigen werknemers die op voorhand al weten dat hun contract niet verlengd wordt eerder geneigd zijn een misstap te begaan en zich schuldig te maken aan fraude. Dit zou te maken hebben met het ontbreken van loyaliteit naar de werkgever.

Fraude komt overigens voor onder alle werknemers, ongeacht leeftijd of geslacht. Zo zouden inmiddels 30% van alle fraudegevallen gepleegd worden door een vrouw.