Redactie - 20 februari 2015

Parker Harris - de andere man achter Salesforce - komt naar Amsterdam

"Ik wil een nieuw bedrijf opzetten. Een nieuwe software service."

Zo ongeveer moet Marc Benioff, de grote man achter Salesforce, ooit zijn mede-oprichter Parker Harris hebben benaderd. Benioff’s idee was eenvoudig: het bouwen van betaalbare customer relationship management (CRM) software en het volledig online leveren hiervan, als een service. Hij wilde het gebruik van CRM net zo makkelijk maken als het kopen van een boek op Amazon. Mind you: dit was in 1999. toen de meeste CRM-oplossingen nog op de eigen servers van bedrijven werden gehost. Het duurde soms maanden, of zelfs jaren om zulke systemen te implementeren en het gebruik ervan was vaak lastig. Benioff wilde een goedkoper CRM, met een betere kwaliteit vanaf de grond opgebouwd om via het web te verkopen - of in de "cloud".

Harris was geïntrigeerd door het idee. Hoewel hij al een eigen bedrijf had wist hij dat dit een kans was die hij niet kon laten liggen. Het Benioff’s idee was potentieel revolutionair: als het werkte, kon het de gehele software-industrie op zijn kop zetten.

In maart 1999, lanceerden Benioff, Harris (en twee eerdere compagnons van Harris) Salesforce.com in een klein appartement met één slaapkamer in San Francisco.

In vijftien jaar is Salesforce vervolgens uitgegroeid tot het op vier na grootste softwarebedrijf ter wereld, met een jaarlijkse omzet van 5 miljard dollar en een marktwaarde van meer dan $ 35 miljard. Het is de grootste tech werkgever in San Francisco, met ongeveer 5000 medewerkers in de stad.

Brein achter Salesforce
Iedereen kent Benioff, de (letterlijk) reusachtige CEO. Maar Harris is het brein achter de productontwikkeling en engineering van Salesforce, en is net zo verantwoordelijk als Benioff voor het ontwikkelen van het meest krachtige tech bedrijf in San Francisco.

Parker Harris had altijd veel belangstelling voor computers maar ging toch Engels studeren in Vermont. "Ik was zo in staat om zo de andere kant van mijn hersenen te ontwikkelen", vertelt Harris in een interview met Business Insider. Maar na de universiteit ging hij toch verder met programmeren en startte in San Francisco een Java-bedrijf genaamd Left Coast Software.

Om hem aan boord te krijgen, moet Benioff zijn visie ontvouwen, die van "het einde van de traditionele software business."

Het ging daarbij niet alleen over een beter product tegen een fractie van de kosten. Het ging ook om een fundamentele verandering van het business model: geen langetermijncontracten meer, of dure licenties, maar slechts een eenvoudige maandelijkse $50 abonnementsprijs.

Parker Harris creëerde vervolgens een van de meest efficiënte ontwikkelingsorganisaties ooit. Zijn principes: "Doe het snel, eenvoudig en meteen de eerste keer goed.” Deze drie kernwaarden stelden Salesforce in staat om met een klein team van 25 ontwikkelaars al snel uit te komen op een bedrijf met een omzet van bijna $ 100 miljoen.

De yin naast Benioff’s yang
Ondanks al het succes van Salesforce is Harris nog relatief onbekend buiten de enterprise tech wereld. Sommigen vergelijken hem met Apple-medeoprichter Steve Wozniak, Steve Jobs' technische partner.

Benioff is een twee meter lange gigant met een grote persoonlijkheid. Hij is een natuurlijk leider, soms arrogant. Harris, daarentegen, is tenger en van gemiddelde lengte. Hij is kalm, laconiek, bescheiden en een goede luisteraar. Hun tegengestelde persoonlijkheden zou kunnen zijn waarom ze zo goed samenwerken. Parker Harris is de stem van de rede, terwijl Marc Benioff de visionair is. Ze worden wel yin-en-yang genoemd. Marc Benioff heeft de visie en geeft richting. Parker Harris is ervoor om uit te zoeken hoe het bedrijf daar moet komen.”

Parker Harris, het technisch brein achter Salesforce, komt naar Nederland. Op 26 maart a.s. is hij in Amsterdam, in de RAI, waar hij de keynote verzorgt tijdens de Salesforce1 World Tour.
Aanmelden kan hier.