Witold Kepinski - 30 januari 2015

Data-driven marketing initiatieven nemen toe

Teradata, speler op het gebied van analytische data platforms, marketing applicaties en services, maakt de resultaten bekend van het Teradata 2015 Global Data-Driven Marketing Survey, een internationaal onderzoek over trends ten aanzien van data-driven marketing en de waarde hiervan voor bedrijven. Het nieuwe onderzoek is een vervolg op een zelfde onderzoek dat Teradata Marketing Applications heeft uitgevoerd in 2013. Het onderzoeksrapport laat een drastische verandering zien in hoe bedrijven en marketeers toegevoegde waarde uit data, geïntegreerde marketingplatformen en klantgerichte data-driven marketing strategieën halen.

Het onderzoeksrapport met bijbehorende infographic is beschikbaar via de Teradata website en biedt voordelen voor zowel marketeers als C-level beslissers, aldus de leverancier. 

De belangrijkste bevindingen van het rapport zijn:

Individueel klantinzicht is steeds belangrijker voor marketeers.

90 procent van marketeers zegt dat het individualiseren van marketing een prioriteit is. Deze marketeers willen een stap verder gaan dan alleen segmentatie; zij willen toe naar 1 op 1 marketing op real-time basis.

Snellere, beter gefundeerde beslissingen, noemt bijna twee derde van de respondenten als belangrijkste voordelen van data-gebruik.

38 procent zegt dat hun grootste uitdaging klantacquisitie en retentie is. De op een na grootste uitdaging is het ondersteunen van de bedrijfsdoelstellingen (29 procent). Voldoen aan wet- en regelgeving komt op de derde plaats (26 procent).

Alleen geïntegreerde marketing platformen kunnen de geïndividualiseerde inzichten en omni-channel experience leveren die marketeers graag willen.

Marketeers hebben het gebruik van data-driven marketing meer dan verdubbeld in de afgelopen anderhalf jaar. 78 procent van de marketeers maakt nu systematisch gebruik van data, versus 36 procent in 2013.

Data-driven marketing wordt gezien als het middel om geïndividualiseerde inzichten te creëren, en er is veel vraag naar geïntegreerde marketing platformen zoals Teradata Integrated Marketing Cloud.

Marketeers worstelen echter nog steeds met het individualiseren van aanbiedingen en communicatie. Slechts 50 procent maakt gestructureerd gebruik van data om klanten aan te trekken. 44 procent geeft toe dat omni-channel marketing niet consistent wordt toegepast. 80 procent zegt dat de resultaten van campagnes via verschillende kanalen niet bekend zijn doordat er silo’s binnen de marketing organisatie voorkomen.

Het integreren van Marketing en Technologie is op dit moment van strategisch belang.

43 procent van de marketeers geeft aan dat zij de klantdata van het bedrijf beheren (tegen 34 procent in 2013). Een grote meerderheid (83 procent) zegt dat zij een omni-channel aanpak hanteren om klanten te bereiken.

84 procent is het ermee eens dat marketing en IT strategische partners moeten zijn.

92 procent is het ermee eens dat data integratie tussen verschillende teams de klantenservice kan verbeteren.

“Uit de onderzoeksresultaten komt zeer duidelijk naar voren dat de toekomst van marketing ligt bij het managen van de verwachtingen van de individuele consument. Tegenwoordig willen marketeers meer dan ooit toegang tot betrouwbare, geïndividualiseerde inzichten, gebaseerd op kloppende data, zodat de verwachtingen van elke klant bekend zijn en ingevuld worden,” zegt Rolf Anweiler, Regional Leader Marketing International bij Teradata Marketing Applications. “De hedendaagse marketing tools maken dit mogelijk. We stimuleren marketeers wereldwijd om hun data-driven marketing strategieën te implementeren en te verbeteren zodat zij toegevoegde waarde kunnen creëren uit geïndividualiseerd inzicht.”

Het onderzoek van Teradata werd eind 2014 uitgevoerd door Forbes Insights. 1506 marketeers uit verschillende industrieën wereldwijd zijn hierbij ondervraagd. Het rapport is kosteloos beschikbaar via de Teradata website.

WK