Witold Kepinski - 20 januari 2015

Klantervaring steeds belangrijker voor retailorganisaties

Retailorganisaties vergroten customer experience en algehele bedrijfsprestaties met geavanceerde mogelijkheden voor doelgerichtheid en cross-channel-marketing, aldus een onderzoek van Oracle.

Om een waardevolle dialoog met klanten aan te gaan, moeten marketeers gebruikmaken van best-practices op het gebied van moderne marketing. Zo zetten ze gepersonaliseerde, gerichte marketingcampagnes via meerdere kanalen op. In hoeverre organisaties moderne marketing bedrijven, varieert echter van branche tot branche. Sommige sectoren omarmen marketingtechnologieën en bijbehorende best-practices sneller dan andere. Om de mate van marketingontwikkeling in sectoren in kaart te brengen en te laten zien wat de impact van best-practices voor moderne marketing op de business is, gaf Oracle aan Forrester Consulting de opdracht onder marketingbeleidsmakers een wereldwijd onderzoek uit te voeren. Dat onderzoek toont aan dat retailmarketeers koploper zijn als het gaat om het overstappen naar moderne marketing. Ook lopen ze voor op andere sectoren op een groot aantal belangrijke punten, die van invloed zijn op de customer experience en algehele bedrijfsprestaties.

Om de mate van marketingontwikkeling in sectoren in kaart te brengen en te laten zien wat de impact van best-practices voor moderne marketing op de business is, gaf Oracle Forrester Consulting de opdracht onder marketingbeleidsmakers een wereldwijd onderzoek uit te voeren.

Best Practices

In het onderzoek, getiteld: Why You Need To Be A Modern Marketer: The Business Impact of Marketing Maturity in the Age of the Customer werd onderzocht in hoeverre best-practices voor moderne marketing zijn ingevoerd in twintig sectoren, waaronder elektronica, energie, financiële dienstverlening, gezondheidszorg, productie, media, retail en telecom.

Uit het onderzoek blijkt dat marketeers in de retail koploper zijn in de overstap naar moderne marketing. Ook lopen ze op belangrijke gebieden vóoor op collega’s uit andere sectoren, zoals investeringen in datamanagement en technologie voor gedragsmonitoring, en marketingintegratie.

46 procent van de retailorganisaties heeft slimme, doelgerichte mogelijkheden waarmee ze beschikken over realtime feedback en geavanceerde overzichten om zo de betrokkenheid van de consument en de marketingeffectiviteit te vergroten. Ter vergelijking: slechts 31 procent van alle respondenten uit andere sectoren geeft aan eenzelfde niveau van doelgerichtheid te hebben.

Cross-channel

Voor wat betreft marketingintegratie blijkt dat 42 procent van de retailorganisaties op dit moment gebruikmaakt van een volledig geïntegreerd cross-channel-marketingplatform voor uitgebreide marketingorkestratie. Daarentegen geeft slechts veertien procent van de respondenten uit andere sectoren aan eenzelfde niveau van integratie te hebben.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 492 marketingbeleidsmakers in uiteenlopende sectoren in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Australië. Een van de resultaten was dat organisaties die moderne-marketingprocessen omarmen beter presteren dan hun collega’s en concurrenten met niet-moderne-marketingprocessen. Het gaat dan om belangrijke prestatie-indicatoren, zoals omzetgroei, marktleiderschap en prestaties op de werkvloer.

Het onderzoek definieert ‘moderne marketeers’ als marketeers die een combinatie van realtime voorspellende modellen en statistische technieken gebruiken, waaronder slimme doelgerichtheid en cross-channel-marketing, om zo te zorgen voor een gepersonaliseerde customer experience tijdens elke fase van het aankoopproces.

De onderzoeksresultaten zijn hier na te lezen: Why You Need To Be A Modern Marketer: The Business Impact of Marketing Maturity in the Age of the Customer.

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024