Redactie - 15 september 2014

Slimme software drijft de digitale business

In toenemende mate verdwijnen de grenzen tussen traditioneel georganiseerde IT-functies. “Driving digital business doe je door slimme software in te zetten, waarmee je flexibel bent en maximaal gebruik maakt van je IT resources”, zegt Rob Vissers, managing director van i3 groep. Volgens hem is een van de belangrijkste ontwikkelingen dat de IT steeds meer de traditionele silo´s doorbreekt. “Dat is op dit moment een van de grootste uitdagingen voor de CIO.”

“Aan de ene kant drijft technologische innovatie geïntegreerde systemen, maar IT-afdelingen zijn traditioneel anders georganiseerd”, zegt Rob Vissers, managing director van i3 groep. Je hebt vaak te maken met IT-management, een architect, een storage groep, een server groep en  een netwerkgroep. De nieuwe infrastructuur brengt dat samen, wat betekent dat IT-afdelingen anders moeten gaan kijken naar hun aansturing.”

Voor organisaties als geheel speelt vervolgens de vraag of ze nog wel alle benodigde capaciteit in eigen huis willen hebben. “Ik denk dat het merendeel van de klanten op dit moment naar een hybride omgeving gaat, wat betekent dat ze een deel van de capaciteit in hun eigen datacenter houden. Dat moeten ze dus professionaliseren. Maar tegelijkertijd moeten ze werken aan public cloud-capaciteit. In het verbinden van die omgevingen speelt software een cruciale rol.”

Verbinden

Dat is waar i3 groep volgens Vissers sterk in is: het met elkaar verbinden van die twee omgevingen. “Klanten krijgen daardoor heel veel flexibiliteit, maar tegelijkertijd betekent het dat ze meer nadenken over de architectuur: welke toolset ga je gebruiken, welke workloads ga je waar zetten? Wij helpen ze bij het maken van die keuzes.”

In de oude situatie speelde dataclassificatie een belangrijke rol, om te kijken welke data het actiefst werd gebruikt, hoe dat online werd opgeslagen en hoe de backup en archivering werd geregeld. “Dat doen we weliswaar nog steeds, maar omdat de storage silo ook onderdeel wordt van het geïntegreerde systeem spreken we in toenemende mate over workload classificatie. Dan heb je het over processen en applicaties, en zit je veel dichter bij de business.”

Hij benadrukt dat er steeds meer organisaties zijn waarin medewerkers zelf tools gaan uitzoeken en gebruiken om bijvoorbeeld bestanden uit te wisselen zonder medeweten van de IT afdeling of de CIO. “Voor je het weet ontstaan er onveilige situaties en verdwijnen er allerlei data uit de systemen van de organisatie, en vanuit IT-perspectief raak je de regie kwijt.”

Innovatie

“Vanuit technologisch perspectief zien we veel innovatie en dat is prima, maar het is belangrijk daarbij wildgroei te voorkomen. Dat is de complexiteit waar IT afdelingen mee te maken hebben: je wilt wel flexibel zijn in en voor de business, maar tegelijkertijd wel vanuit de bestaande governance en regelgeving opereren. Daarover krijgen we veel vragen.”

“Belangrijk voor de CIO is dat hij goed luistert naar de gebruikersvraag. Door de gewenste flexibiliteit is het essentieel te zorgen voor snelheid. Dus wanneer een afdeling iets snel wil moet je ervoor zorgen dat de infrastructuur zodanig is ingericht dat je het ook snel kunt leveren.”

Een voorbeeld is filesharing. “Daar wordt vaak vanuit de business Dropbox voor gebruikt, een eenvoudige tool om informatie onderling uit te wisselen. Maar er bestaan ook zakelijke alternatieven. Vanuit die duidelijke gebruikersvraag zou de IT-afdeling kunnen faciliteren dat die veilige zakelijke oplossingen beschikbaar zijn. Zo kijk je als IT-afdeling veel meer naar trends, niet minder naar het onderhouden van de bestaande technische infrastructuur. Maar het merendeel van de IT-afdelingen zit nog vast in operaties, en al het geld gaat op aan het in de lucht houden van de infrastructuur. Het percentage aan innovatie is vrij laag. Dat moet je zien om te draaien.”

Stap vooruit

“We pleiten er daarom al enige tijd voor om meer geld vrij te maken voor innovatie. Dan kun je een stap vooruit werken. De tools zijn er. Je ziet bijvoorbeeld bij VMware en Microsoft gigantische investeringen, en ook open source boekt enorme vooruitgang. Dus er zijn meer dan voldoende alternatieven voor de bestaande infrastructuur.”

Bij het maken van die strategische beslissing speelt de CIO een cruciale rol. “Je hebt op een gegeven moment een lange termijn strategieplanning voor de organisatie nodig. Het is daarom zaak om tijd vrij te maken om uit de operatie te stappen en tactisch en strategisch met IT resources bezig te zijn. Dat vereist wel een sterke IT manager, of iemand uit de directie die IT ook als strategisch ziet.”

“Bijna ieder bedrijf in Nederland is afhankelijk van IT. De waardering ervan verschilt echter per bedrijf. De ene organisatie zet het echt strategisch in, bij de ander is het een werkplekomgeving waar IT niet strategisch is, maar wel belangrijk. Innovatie is in praktijk niet zozeer technologisch gedreven als organisatorisch. We praten daar met veel bedrijven over, maar de uiteindelijke organisatie van de interne IT is natuurlijk niet aan ons. Het is jammer dat de meeste organisaties die noodzaak van verandering pas zien als het mis gaat.”

Snel opstarten

Om organisaties bij deze vragen te helpen heeft i3 groep zowel een professional services, als een managed services organisatie. Onder professional services vallen consultancy en implementatie. “Een interessante ontwikkeling is dat door de huidige technologie de hoeveelheid werk bij bijvoorbeeld een storage implementatie radicaal afneemt. Waar je voorheen drie weken bezig was ben je nu in anderhalve dag klaar.”

In het managed services portfolio wil i3 groep zoveel mogelijk aansluiten bij de ontwikkelingen van klanten. “In dit portfolio, Flex ON genaamd,  zit bijvoorbeeld een disaster en recovery-dienst. Hiermee maken we een back up van een virtuele omgeving waarbij een kopie van de data in een cloudomgeving staat. Hiermee kan een klant de zaak weer opstarten als zijn eigen omgeving uitvalt. Dat gebeurt allemaal volledig geautomatiseerd. Wij zetten dus eigenlijk dezelfde stappen als de IT-afdeling van onze klanten. Vandaar dat ik veel van hun uitdagingen herken.”

“Nogmaals: technologisch kun je heel veel hedendaagse problemen oplossen. Het is meer een organisatie en besturingsvraagstuk. De drie pijlers zijn mensen, processen en technologie. Technologie ontwikkelt zich zeer snel, en processen moet je goed beschrijven. De mens moet - èn de verantwoordelijkheid nemen voor de uitvoering van het proces - èn de technologie volgen. Dan haal je businessvoordelen uit IT-innovatie.”