Witold Kepinski - 09 januari 2015

'Mobiele strategie biedt winkeliers kansen'

Powa Technologies maakt de balans op na de feestdagen en concludeert dat de resultaten van de afgelopen feestdagenperiode erop wijzen “dat winkeliers maar beter snel een mobiele strategie ontwikkelen”, aldus Dan Wagner, CEO van Powa Technologies. “2014 was al een breekpunt voor mobile commerce, maar de enorme online verkopen die tijdens de feestdagen plaatsvonden, zullen 2014 zeker als keerpunt definiëren in de retailmarkt.”

Gegevens van Thuiswinkel.org wijzen erop dat online winkeliers in de 5 weken voor Sinterklaas een gemiddelde weekomzetstijging van 27% kenden. De drie weken voor Kerst leverden zelfs een stijging van 38% op en daarmee een extra online omzet van € 146 miljoen. Daarbij verschuift de aankoop steeds verder naar mobiele platformen. Onderzoeksbureau Ipsos ondervroeg wereldwijd ruim zeventienduizend consumenten en concludeert dat de totale online bestedingen dit jaar met negen procent groeien. Aankopen via smartphones en tablets stijgen daarentegen met maar liefst 42 procent en zullen in de komende jaren met 46-49 procent nog harder stijgen. “Deze cijfers benadrukken de cruciale rol van mobile commerce in de toekomst. Retailers die geen mobiele strategie hebben, zullen de positieve effecten van speciale winkeldagen blijven mislopen,” zegt Dan.

PowaTag geeft shoppers de mogelijkheid om aankopen te voltooien via verschillende triggers, zoals drukwerk, Bluetooth beacons, audiofeeds en social media. Consumenten kunnen een product rechtstreeks vanaf elke advertentievorm aanschaffen of met een simpele klik op hun smartphone. Verkopen zijn binnen drie seconden voltooid met behulp van vooraf ingevulde betaal- en adresgegevens. Het platform ondersteunt tevens directe verkopen op zowel desktop als mobiel, zonder het invullen van lange formulieren.