Wouter Hoeffnagel - 07 januari 2015

‘Mobiele apparaten worden binnen marketing steeds belangrijker’

Mobiele apparaten gaan een steeds belangrijkere rol spelen in marketing. Digitaal adverteren verschuift daarnaast van ‘meetbare activiteiten’ naar ‘volledige toerekenbare activiteiten’. Marketeers willen dus meer inzicht krijgen in de opbrengsten van hun marketingactiviteiten.

Dit voorspelt Matthew Idema, Product Marketing Director Ads bij Facebook. Facebook stelt dat mobiele apparaten een duidelijke positie hebben verworven in onze dagelijkse bezigheden en de wijze waarop mensen media ervaren veranderen. Gebruikers hebben meer keuze in wat zij zien en hoe zij winkelen. Advertenties zullen dan ook gericht moeten zijn op het bereiken van gebruikers via mobiele platformen met verschillende ervaringen. Het aantal mobiele gebruikers groeit daarnaast hard, waardoor mobiel binnen marketing steeds belangrijker wordt. Idema wijst op eMarketeer, dat verwacht dat 69,4% van de wereldbevolking binnen drie jaar in het bezit is van of toegang heeft tot een mobiele telefoon. Dit percentage ligt op dit moment op 61,1%.

‘Volledig toerekenbaar’
Wie digitaal adverteert wilt graag weten wat dit precies oplevert. Voorheen voerden marketeers daarom vooral ‘meetbare’ acties uit, acties waarvan de resultaten duidelijk kunnen worden gemeten. Hier komt dit jaar een verschuiving in. Marketeers gaan zich in toenemende mate richten op acties die volledig toerekenbaar zijn. Door op grotere schaal, met meer precisie en nieuwe hulpmiddelen te meten kunnen marketeers de effecten van hun activiteiten beter in beeld brengen.

Een gepersonaliseerde marketingaanpak staat in 2015 centraal. Marketeers hebben steeds meer informatie en hulpmiddelen beschikbaar om campagnes te ontwikkelen die daadwerkelijk relevant zijn voor de doelgroep. Mensen raken hieraan gewend en verwachten dan ook dat advertenties die zij zien voor hen relevant zijn, ongeacht het apparaat waarmee zij op dat moment in de weer zijn.

Eén-op-één communicatie
Facebook verwacht dat één-op-één communicatie in 2015 een belangrijke manier gaat worden om consumenten te bereiken. Consumenten communiceren in toenemende mate via online berichten met bedrijven. Organisaties gaan hier dit jaar op inspelen door online berichten als communicatiemethode te omarmen.