Wouter Hoeffnagel - 07 januari 2015

Marketing in 2015: ‘De juiste content op het juiste moment leveren’

Chief Marketing Officers (CMO’s) gaan zich dit jaar minder richten op het razendsnel beantwoorden van klanten en juist meer op het beschikbaar hebben van de juiste content voor de juiste persoon op het juiste moment. Timing staat dit jaar dus centraal.

Dit blijkt uit onderzoek van JSH&A Communications. Ook op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) verwacht het communicatiebureau flinke veranderingen te zien. CMO’s zouden zich komend jaar aanzienlijk minder gaan richten op organische impressies op sociale netwerken als Facebook. Dit zijn impressies op sociale netwerken die op een natuurlijk wijze zijn verkregen, zonder hiervoor te betalen. CMO’s verleggen in 2015 naar verwachting hun focus juist naar betaalde content op social media, waarmee de managers de kans dat content de juiste doelgroep bereikt willen vergroten.

Grotere budgetten
Marketingbudgetten groeien naar verwachting komend jaar. 59% van de CMO’s geeft aan te verwachten dat zij meer geld beschikbaar krijgen voor marketinguitingen, iets wat ook terug te zien zal zijn in de hoeveelheid activiteiten. Hier zat sowieso al een stijgende lijn in. Ondervraagde CMO’s geven aan in 2014 gemiddeld 69% meer content te hebben gecreëerd.

YouTube is sinds augustus 2014 niet langer het belangrijkste kanaal voor videomateriaal. Facebook heeft YouTube in deze maand ingehaald met het aantal bekeken video’s. In totaal werden video’s op Facebook voor het eerst ruim een miljard keer bekeken. Facebook verliest echter wel terrein op het gebied van social media. Visuele netwerken als Instagram, Pinterest en Tumblr winnen steeds meer terrein op Facebook.