Wouter Hoeffnagel - 06 januari 2015

Zeven dingen die generatie Y zoekt in een bedrijfscultuur

Generatie Y, geboren tussen begin jaren ’80 en begin jaren ’00, wordt voor bedrijven van groot belang. Laura Troyani, marketeer bij TinyHR, voorspelt in 2020 50% van het personeelsbestand bestaat uit generatie Y. Troyani helpt bedrijven daarom generatie Y aan zich te binden door zeven aspecten op een rijtje te zetten die generatie Y zoeken in de bedrijfsstructuur van een organisatie waar zij aan de slag willen.

Flexibele werktijden
Generatie Y hecht grote waarde tussen de juist balans tussen werk en privé. Zij omarmen in grote mate het idee van telewerken, waarbij via internet thuis en onderweg kan worden gewerkt. Generatie Y is continu verbonden met internet en zien wat betreft kwaliteit geen grote verschillen in werk dat huis of op de werkvloer wordt uitgevoerd. Medewerkers uit deze generatie zien flexibele werktijden, onbeperkte vrije dagen en telewerken als grote pluspunten.

Sociale verantwoordelijkheid
Generatie Y wil een merkbaar verschillen maken op de werkvloer en in de gemeenschappen waarin zij actief zijn. De generatie is daarom actief op zoek naar organisatie die de mogelijkheid bieden vrijwilligers werk uit te voeren via organisatie-brede dagen of andere manieren waarop zij hun vaardigheden voor een goed doel kunnen inzetten.

Samenwerking
88% van de medewerkers uit generatie Y geeft aan een voorkeur te hebben voor een bedrijfscultuur waarin samenwerking centraal staat boven een competitieve bedrijfscultuur. Generatie Y wil graag samenwerking in teams en zijn ervan overtuigd dat mensen samen meer dan bereiken dan individueel.

Contact leggen met een mentor
Generatie Y wil zijn vaardigheden graag vergroten en heeft behoefte aan regelmatige feedback op werk. Een mentor is hiervoor de aangewezen persoon. Onderzoek van Millennial Branding and American Express wijst uit dat 53% van de medewerkers uit generatie Y verwacht dat een mentor hen kan helpen productiever te werken.

Transparantie
Generatie Y is opgegroeid in het digitale tijdperk, waarbij nieuws en data 24/7 beschikbaar is. Generatie Y is dan ook gewend aan transparantie informatie die snel beschikbaar is en een hoge mate van openheid binnen organisaties. Deze medewerkers gaan er vanuit dat alle informatie uiteindelijk op internet beland en hebben daarom behoefte aan een open organisatie waarvan zij nieuws als eerste vernemen.

Ruimte voor plezier
Generatie Y vindt plezier op werk en vriendschap met collega’s van groot belang. De generatie werkt productiever als zij gelukkig zijn en kunnen bedrijfsevents en lunches waarderen. Daarnaast hebben zij behoefte aan de vrijheid om met collega’s te kunnen ontspannen en lachen.

Een leidinggevende positie
Bijna 25% van generatie Y geeft aan graag de kans te willen krijgen hun leidinggevende vaardigheden op de werkvloer te bewijzen. Troyani stelt dat de generatie actief op zoek is naar functies waarin zij een leidinggevende rol kunnen vervullen en nauw kunnen samenwerken met collega’s.