Redactie - 20 december 2014

Nooit meer bang voor datagroei: 3 stappen om je dataopslag te optimaliseren

Datagroei is voor veel bedrijven nog een vijandig fenomeen. De hoeveelheid data groeit exponentieel, waardoor het voor bedrijven moeilijk is om waarde te halen uit de beschikbare informatie. Toch wordt het pas echt een uitdaging als bedrijven juist niets doen. Dan groeien de kosten harder dan de waarde die de beschikbare gegevens opleveren, vertelt Ronald van Heek, chief commercial officer bij Tectrade. Aan de slag dus! En dat kan door deze drie stappen te nemen.

'Enerzijds zien we dat veel bedrijven bang zijn voor de grote hoeveelheden data die erbij komen. Dat is niet gek als je bedenkt dat we in de wereld tegenwoordig elke dag meer data produceren dan we in de gehele geschiedenis verzameld hebben', aldus Van Heek. 'Anderzijds zien we dat de kosten voor opslag en beheer in de komende jaren zullen stijgen. Nu beslaan opslagkosten nog 13 procent, maar in 2017 zal dat stijgen naar 52 procent.'

Angst voor datagroei is contraproductief. Bedrijven vinden het lastig om stappen te ondernemen omdat ze niet weten waar ze moeten beginnen. De daadwerkelijke waarde van de beschikbare informatie blijft zo verborgen in de opslag. Waardevolle en waardeloze informatie blijven op één hoop liggen en de kosten blijven stijgen. Om daar verandering in te brengen, kunnen de volgende drie stappen gezet worden, zo betoogt Van Heek.

Storage analytics brengt in kaart wat je hebt

Om te weten welke waarde je uit data kan halen, moet je eerst weten welke informatie beschikbaar is. Als je overzicht hebt over de herkomst van je data, het soort en het belang voor de organisatie, kun je een start maken van een dataopslag strategie. Het overzicht kun je creëren door een uniforme storage analytics oplossing te implementeren. Van wie is de data? Hoe vaak wordt het gebruikt? Waar is het opgeslagen en past het type opslag bij het soort data? Door deze exercitie maak je onderscheid in de data die je moet bewaren en data die verplaatst kan worden of zelfs verwijderd.

Door storage analytics toe te passen, kan de IT-afdeling, of de verantwoordelijke datamanager onderscheid maken in de data volumes en de verschillende types in kaart brengen. Daar stopt het niet. 'De volgende stap is de vertaling voor de business. Zij moeten beschikking krijgen over de data die ze nodig hebben voor het verbeteren van hun bedrijfsdoelstellingen. Het inventariseren van deze gegevens zou de eerste prioriteit moeten zijn van een chief digital officer, die business en IT verbindt.'

Als je de businessdoelstellingen meeneemt in het analyseren van data, zie je dat niet alle data even waardevol is. Het is niet altijd zinvol om gegevens langdurig op te slaan. 'Twee jaar geleden waren we op het jaarlijkse Gartner Symposium bij een bijeenkomst over dataopslag. De eerste prioriteit die de analist aanvoerde, was het ontwikkelen van een dataverwijderingsstrategie. Dat is voor veel bedrijven lastig en je ziet dan ook vaak dat organisaties soms vele honderden terabytes aan data hebben, maar nog nooit iets hebben weggegooid', verklaart Van Heek.

Automatisering van storage tiering

Als je je gegevens in kaart hebt gebracht en hetgeen hebt verwijderd wat niet meer nuttig is, ga je de toewijzing van gegevens aan opslag automatiseren. Je wilt namelijk niet bij elk project opnieuw nadenken over welke opslag je beschikbaar hebt en waar je wat gaat plaatsen. Dat kan beter automatisch bepaald worden door software. Het deel dat cruciaal is voor een bedrijf en vaak gebruikt wordt, zal op een tier 1 opslagsysteem geplaatst worden. Data die met een lagere performance toe kan, zal geplaatst worden op een tier 2 opslag.

De automatisering is een stap die ook terugkomt bij software-defined storage en computing. Alles is software gestuurd en is niet afhankelijk van de onderliggende infrastructuur. 'Je tilt de intelligentie een niveau hoger en uit de gesloten storage. Het maakt dus niet meer uit welke hardware-oplossing van een bepaalde opslagleverancier je gebruikt. Daarbij kan ook capaciteit uit de cloud makkelijk aangesloten worden', aldus Van Heek.

Overigens is het volgens Van Heek waarschijnlijk niet zo dat bedrijven snel grote hoeveelheden productiedata in de cloud zullen zetten. 'Het is het vraagstuk waar veel bedrijven nu over nadenken. Zeker als ze hun data bij één leverancier zullen onderbrengen, dan wordt een bedrijf te afhankelijk. Ook willen organisaties vaak geen cloudleverancier waarbij hun data over de grens worden bewaard. Als bedrijven dus kiezen voor een cloudoplossing, dan is een exitstrategie zeker geen overbodige luxe.'

Comprimeren van data

Naast het plaatsen op de juiste opslagsystemen kun je overgaan op slimme compressietechnieken, vertelt Van Heek. 'In de praktijk zien we dat de volume altijd naar beneden gaat, maar sommige gegevens zijn succesvoller te comprimeren dan anderen. Zo is een database te verkleinen met 50 tot 80 procent. E-maildata is te verkleinen met 30 tot 60 procent. Als je spreekt over compressie en of hoe zich dat terugbetaalt, dan kun je er gewoon een rekenmachine bij pakken.'

Hoewel de eerste stappen misschien omslachtig lijken, leidt de juiste storage en dataopslagstrategie tot enorme voordelen. Kosten worden verlaagd, het beheer voor de IT-afdeling wordt eenvoudiger, maar voor de business levert het misschien de meeste waarde op. Met toegang tot de juiste datasets, kan door middel van business analytics ondersteuning worden geboden aan het verbeteren van de bedrijfsdoelstellingen. Zo wordt datagroei geen vijand, maar je beste vriend.

Door Anne van den Berg