Wouter Hoeffnagel - 20 december 2014

Ethische hackers doen 120 bruikbare meldingen bij telecomaanbieders

Afgelopen jaar zijn 120 bruikbare meldingen van ethische hackers binnengekomen bij het meldpunt responsible disclosure van telecombedrijven. Dit is een flinke stijging van opzichte van een jaar eerder, toen het aantal bruikbare meldingen nog op 77 uitkwam. Het gaat om meldingen die hebben bijgedragen aan het tijdig verhelpen van een kwetsbaarheid.

De telecomaanbieders KPN, T-Mobile, Tele2, UPC, Vodafone en Ziggo zijn twee jaar gelegen een meldpunt responsible disclosure gestart. Dit meldpunt geeft ethische hackers, hackers die beveiligingsgaten zoeken met als doel de beveiliging van het getroffen ICT-systeem te verbeteren, de mogelijkheid kwetsbaarheden te melden zonder zelf in de problemen te komen. Zo worden hackers die zich aan de regels van het meldpunt houden niet vervolgd door de telecomproviders.

De 120 bruikbare meldingen hadden in meerdere gevallen betrekking op een en dezelfde kwetsbaarheid. De telecomsector is erg positief over de wijze waarop ethische hackers de meldpunten weten te vinden. “Ethische hackers leveren een waardevolle bijdrage aan de beveiliging van ICT-systemen in de telecomsector. Het is dan ook goed om te zien dat hackers de meldpunten beter weten te vinden en vaker gebruiken voor een melding”, zegt Lotte de Bruijn, directeur Nederland ICT.