Redactie - 13 december 2014

Royal IHC werkt bewust met private cloud

Schaalbaarheid en flexibiliteit, dat waren voor scheepsbouwer Royal IHC (IHC) cruciale voorwaarden voor de nieuwe IT-infrastructuur. Door een geheel nieuwe ICT-omgeving waren er zoveel onzekere factoren die de infrastructuur in de toekomst zouden kunnen beïnvloeden, dat alleen een omgeving die moeiteloos kon meegroeien zou voldoen. IHC kwam daarom uit bij de private cloud-oplossing FlexPod, geleverd door Imtech ICT.

Royal IHC richt zich op de voortdurende ontwikkeling van haar ontwerp- en bouwactiviteiten voor de gespecialiseerde maritieme sector. Met haar decennialange ervaring is IHC wereldmarktleider als leverancier van efficiënte schepen en equipment voor bagger- en natte mijnbouwactiviteiten. De onderneming wordt tevens erkend als een betrouwbare leverancier van innovatieve schepen en materieel voor de offshore markt. IHC heeft meer dan 3.000 werknemers op verschillende locaties in Nederland, Brazilië, China, Frankrijk, India, Kroatië, Maleisië, het Midden-Oosten, Nigeria, Singapore, Slowakije, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika.

De verschillende business units van IHC opereerden in het verleden in hoge mate onafhankelijk. “Totdat we meer gingen samenwerken; zegt Arwin Visser, Manager IT Infrastructuur. “Daardoor werd zichtbaar dat niet altijd alles even efficiënt verliep.”

Daarom besloot IHC de ICT slimmer in te richten. “We hebben de haalbaarheid onderzocht om de processen te optimaliseren en de infrastructuur en applicaties te uniformeren, zodat overal dezelfde processen en structuren gebruikt worden. Dus overal ter wereld en bij iedere divisie moet dit gelijk zijn” vertelt Visser.

Beheer van de IT-toepassingen was al in een eerder stadium gecentraliseerd. “Die stap hebben we enkele jaren geleden al genomen als voorbereiding op het centraliseren van de processen, datastructuren en applicaties. Daar was een uniforme infrastructuur laag voor nodig. Zo hadden verschillende locaties aanvankelijk verschillende type werkplekken. De verschillen in infrastructuur en kantoorautomatisering waren daarmee al weggewerkt. Er is een nieuw applicatielandschap gekozen voor ERP, Planning, CRM, CAD en PDM. Een nieuwe infrastructuur die voldeed aan de requirements van ONE IHC was dus noodzakelijk.”

Uniformeren

In de eerste fase heeft IHC gekeken naar de haalbaarheid van het uniformeren van de processen. “Was het mogelijk iedereen volgens hetzelfde proces te laten werken, met één datastructuur en dezelfde systemen? En tegelijk goedkoper en efficiënter te werken? Want als we bijvoorbeeld een schip verkopen wordt de hydraulica geleverd door één business unit, die andere beschrijvingen en coderingen gebruikt dan andere betrokken business units. Zo werd er veel dubbel werk gedaan.”

Het project ONE IHC zorgt ervoor dat alles geüniformeerd wordt, waarbij iedereen met dezelfde set processen werkt, waar ze ook werken in de organisatie. “Dat was een enorme klus, en na de eerste fase bleek dat het mogelijk was. Vorig jaar zijn we bezig geweest met zaken als het beschrijven van de processen, het opstellen van requirements en het selecteren van de pakketten. Dat heeft geleid tot een longlist met leveranciers waarmee we het IHC applicatielandschap wilden invullen.”

Voor ERP was dat IFS, voor planning Primavera, voor engineering was Siemens de leverancier, bijvoorbeeld voor CAD. Daarnaast heeft IHC veel Oracle producten. “Kortom, we werken met een best of breed oplossing van verschillende leveranciers. Daar moet vervolgens een infrastructuur onder worden gelegd. We wisten dat de requirements anders waren dan in de huidige situatie. In de oude situatie kon er wel eens een systeem uitvallen, maar dat losten we dan met de betreffende business unit op. Nu werken we bijvoorbeeld met maar één ERP-systeem voor de hele organisatie, en die mag nooit uitvallen.”

De vraag was of IHC de infrastructuur op de werf in Kinderdijk zou faciliteren, of in een extern commercieel datacenter. “We hebben hier in Kinderdijk veel bereikt, maar het is geen ideale plek voor een wereldwijd datacenter. Connectiviteit is essentieel, het datacenter moet voor de wereldwijde operaties altijd bereikbaar zijn. Je kunt er niet meer even op zondag uit voor onderhoud, aangezien er in bijvoorbeeld Dubai op zondag gewoon gewerkt wordt. Dus ook daarvoor hebben we een RFP gedaan bij diverse providers.”

Garanties

“We hebben gekozen voor een extern commercieel datacenter met garanties van beschikbaarheid, energie en connectiviteit. We zitten nu nog in de selectie van de provider van het datacenter, die is nu bijna rond. Voor de invulling van het datacenter, server storage en netwerkcomponenten voor het applicatielandschap zijn we eveneens op zoek gegaan naar een passende oplossing.”

Daarbij speelde mee dat het lastig was de benodigde capaciteit in te schatten. “Hoeveel capaciteit heb je nodig, wat wordt de belasting van de servers- en storage systemen? Dat zou anders worden dan voorheen, omdat we de processen en applicaties gingen aanpassen. Ook de applicaties worden aangepast, dus wat dit alles zou gaan betekenen wisten we niet. En het gaat in een aantal jaren, tot 2017, gefaseerd uitgerold worden. We hebben nu dus nog niet de hoogste capaciteit nodig, schaalbaarheid in de infrastructuur was daarom een van de belangrijkste eisen. Bij zowel teveel als te weinig capaciteit heb je een probleem, of je komt in problemen als je tekort komt, of je geeft teveel geld uit.”

Welke infrastructuur past bij die wensen? “We hebben samen met Imtech ICT besloten dat we alles on premise doen, op basis van een private cloud. We wilden geen public cloud based IaaS-oplossing, want het applicatielandschap bestaat voor een belangrijk deel uit on premise applicaties met intellectual property. Een ander deel, zoals CRM, leent zich weer wel voor de public cloud. Dat kun je door externe partijen laten doen. Maar alles wat voor ons belangrijk is houden we zo dicht mogelijk bij ons.”

Voor die on premise oplossing was een infrastructuur nodig. “We doen al enkele jaren naar tevredenheid zaken met Imtech ICT op het gebied van storage. Omdat schaalbaarheid belangrijk was wilden we kijken naar wat we nodig hebben, en hoe dat de komende jaren makkelijk met ons meeschaalt. Dan kom je al snel terecht bij een converged infrastructuur, dat is als het ware een blokkendoos die bestaat uit componenten waar goed over de integratie is nagedacht. We zijn ons gaan richten op twee converged systemen: HP Bladeserver-technologie met 3Par storage versus het FlexPod concept van NetApp en Cisco.”

Schaalbaarheid

Imtech ICT was de partij die FlexPod kon leveren en IHC en Imtech ICT waren bovendien geen vreemden van elkaar: in 2012 implementeerde Imtech ICT al een nieuwe storage-omgeving voor IHC. “Met Imtech ICT klikte het destijds direct, en ze hebben net als wij een pragmatische instelling” herinnert Visser zich. “In een brainstormsessie met hun technische mensen en de onze, bleek dat ze niet alleen onze taal spraken, maar ook de juiste oplossingen boden die des te beter aansloten op onze behoeften. Er was een klik tussen de experts aan tafel, ze boden een passende oplossing en ze zitten hier dicht in de buurt. Vervolgens scoorde Imtech ICT ook nog eens goed op prijs. Alles klopte, het vertrouwen was er, dus de keuze lag voor de hand.”

De centrale vraag was hoe we de gewenste schaalbaarheid vorm zouden kunnen geven. We wilden niet over één of twee jaar opnieuw beginnen. Dat is inhoudelijk vergeleken. We gebruiken al jaren NetApp-technologie, wat een complete storage swap erg gecompliceerd maakte. Bovendien hebben we goede ervaringen met de features in FlexPod. We hebben ons vertrouwen uitgesproken in het FlexPod concept. Dat hebben we nu staan in een tijdelijk datacenter, als we een keuze hebben gemaakt gaat het naar een extern datacenter.”

“De applicaties zijn in grote mate web based, zoals bij ERP. We zorgen voor goede internetconnectiviteit bij onze filialen, al dan niet met lokale partners in landen als China en Vietnam. Het is zaak dat die connectiviteit overal goed geregeld is. Het voordeel van FlexPod, verwacht ik, is dat IHC uiteindelijk beschikt over een infrastructuur die kan meeschalen. Of de FlexPod oplossing een goede keuze is geweest weten we pas over een aantal jaren, dat duurt even. Maar de gebruikte techniek is nu revolutionair. In 2015 beginnen we met de eerste business units met CAD en PDM, planning en ERP worden een aparte wave. Die transitie wordt een complexe periode voor ons. Er zijn veel externe partijen bij betrokken, plus projectteams intern.”

De toekomst

“Terugkijkend op het selectieproces is het een goed, maar lastig traject geweest. Uiteindelijk hebben we inhoudelijk de keuze voor converged en NetApp gemaakt, wat heeft geleid tot FlexPod. We hebben in het proces veel gedeeld met Gartner, want waarom zou je zelf het wiel uitvinden? We leren graag van wat anderen al geleerd hebben.”

De komende jaren gaat Imtech ICT de nieuwe private cloud omgeving voor IHC implementeren. De volledige migratie naar het nieuwe business proces, de nieuwe datastructuur en de nieuwe applicaties moeten in 2017 voltooid zijn. “Na de uitrol zijn alle business units aangesloten op één en hetzelfde systeem. Iedereen beschikt direct over de juiste informatie en dan hoeven we niet meer met allerlei niet-geïntegreerde systemen te werken. We kunnen daardoor onze processen centraler en efficiënter aansturen. Tegelijkertijd zal de communicatie met externe partners efficiënter verlopen als iedereen dezelfde gegevens heeft. Waar het uiteindelijk om gaat is effectiever samenwerken zodat we onze klanten beter kunnen bedienen.”