Redactie - 10 december 2014

Visma: lokaal ondernemerschap met internationale oplossingen

Het Noorse softwarebedrijf Visma blijft zich voortdurend uitbreiden. In Nederland nam het bedrijf de afgelopen jaren onder andere AccountView en DBS over. Daarbij stelt Visma zich anders op dan andere bedrijven: ze geven het management van hun dochterbedrijven de ruimte om hun eigen plan te trekken.

Visma, één van de grootste leveranciers van zakelijke cloudsoftware en -diensten in Noord-Europa, zette in 2006 voor het eerst voet op Nederlandse bodem, met de overname van Accountview, gevolgd door de overname van DBS in 2010. Op 1 januari 2013 fuseerden die verschillende vestigingen zich tot één bedrijf: Visma Software BV.

Bijzonder aan de dochterondernemingen van de Scandinavische marktleider, is dat ze hun couleur locale behouden volgens Han van den Hof, algemeen directeur van Visma in Nederland. “De meeste softwarebedrijven willen overal in de wereld zitten. Vaak zit het hoofdkantoor in Amerika en daar wordt een strategie bepaald die voor 100 landen geldt. Of je het daarmee eens bent of niet, doet er niet toe. Je moet het gewoon uitvoeren. De filosofie luidt: ‘If it works in the States, it works everywhere’. Bij Visma is dat niet zo.”

Respect voor het ondernemerschap
Ten eerste is het gebruikelijk dat het management van het bedrijf dat Visma overneemt, aan boord wordt gehouden. “Visma koopt bedrijven op voor hun technologie of marktaandelen, maar ze gaan er vanuit dat het management dat er zit weet hoe ze een bedrijf moeten leiden en hoe ze hun producten het beste verkopen”, vertelt Van den Hof. “Visma respecteert het ondernemerschap. Als jij iets anders wilt doen omdat jouw markt om een andere benadering vraagt, dan krijg je die vrijheid.”

Dat is ook nodig, weet de directeur. Misschien niet als je aan multinationals verkoopt - die doen graag zaken met bedrijven die ook overal ter wereld zitten - maar wel als je aan het MKB verkoopt. Je hebt dan bijvoorbeeld te maken met de wet- en regelgeving en het HRM-beleid in een land. Van den Hof: “Neem bijvoorbeeld het ontslagrecht: in Amerika vlieg je er zo uit. Al werk je er al tien jaar, je krijgt twee weken mee en that’s it. In Nederland kan dat helemaal niet – gelukkig. Ook de manier waarop je iets op de markt brengt en hoe je iets vertelt is in Nederland heel anders dan in Amerika. Amerikanen noemen alles ‘great’ en ‘awesome’, terwijl een Nederlander snel zal denken: mag het wat minder? Dat zijn belangrijke verschillen.”

Met SaaS wordt nieuwe trend ingezet
Door de toenemende samenwerking tussen de Visma-vestigingen worden er meer en meer internationale Visma-oplossingen en -producten op de markt gebracht in Nederland, zoals Visma.net, SaaS-oplossingen en e-accounting.

“Elk product dat wij vanaf nu nieuw op de markt zetten zal een SaaS-product zijn”, vertelt Van den Hof. “Op dit moment hebben we nog on-premises-oplossingen waarbij bepaalde deelproducten al SaaS zijn. Het wordt hybride, in het tempo van de klant zullen we gaan zeggen: voor dat onderdeel hebben we nu ook een SaaS-product, wil je op dat onderdeel on-premises blijven of wil je naar SaaS? Zo gaan we dat steeds meer aanvullen.”

Voorbeelden van dat soort hybride producten zijn Visma.net Advisor (een soort CRM-oplossing voor accountancy), SaaS-Payroll-oplossing, Severa (online projectmanagement) en Visma.net Financial. “Je ziet dus dat de coreproducten – financials en payroll – SaaS-producten worden. In de nabije toekomst zal dat ook gelden voor HRM en logistiek. Ik verwacht dat we over een jaar een redelijk compleet portfolio hebben, waarin een klant volledig SaaS-producten kan afnemen als hij dat zou willen. Maar hij kan ook een on-premises-oplossing  als basis blijven gebruiken en daar af en toe een deelproduct aan toevoegen. Wij dwingen de klant dus niet om naar SaaS te gaan.”

Wel is Van den Hof ervan overtuigd dat uiteindelijk iedereen SaaS zal gaan gebruiken. “Er zitten grote voordelen aan zoals pay per use: je betaalt naar wat je daadwerkelijk gebruikt. Ook ben je als klant flexibel, je sluit geen heel jaarcontract af maar betaalt per maand. Je hoeft je bovendien geen zorgen meer te maken of je hardware wel up-to-date is, updates worden automatisch voor je gedaan.”

Sociale interactie gaat enorm veranderen
Nu er nieuwe producten op de markt komen, worden marketing en branding steeds belangrijker volgens Van den Hof. Dat heeft alles te maken met de IT-trends van dit moment: Cloud, Mobile, Social en Information. “Wat vooral enorm gaat veranderen is wat wij noemen de sociale interactie, de manier van verkopen en marketing. Voorheen was het zo dat een verkoper informatie gaf om de klant te overtuigen dat zijn oplossing de beste was. Dat is inmiddels een achterhaald concept, klanten hebben vaak al 60 tot 70 procent van de informatie gevonden via internet en social media. De verkoper moet dus een specifieke vraag gaan beantwoorden in plaats van zijn verkooppraatje af te draaien. Hij gaat zich niet meer bezighouden met verkopen, maar met het helpen van de klant bij het aanschaffen van een product. Dat is een enorme mentaliteitsverandering, zowel aan de verkoop- als aan de aankoopkant. Dat betekent dat je je interne bedrijfsvoering daarop moet aanpassen, en dat heeft met cloudoplossingen te maken.”

Daarnaast noemt Van den Hof de zorg als voorbeeld, waar zelfsturende teams op dit moment heel actueel zijn. “E-HRM (elektronische zelf-service HRM) heeft een enorme vlucht genomen. Vroeger was er een HRM-afdeling waarin de centrale informatie stond, de lijnmanager gaf informatie van zijn medewerkers op aan HRM. Dat was allemaal een heel gedoe. Nu zijn er oplossingen waarbij de verpleegkundigen die informatie zelf invoeren. Dat geeft hen het gevoel dat zij de ‘owner of their own destiny’ zijn, zoals je dat kunt noemen. Ze bepalen bepaalde zaken nu zelf, zonder daar een manager voor nodig te hebben. Het maakt de informatie ook veel actueler, je weet zelf immers het beste of je contactgegevens nog kloppen of wanneer je verhuisd bent.”

De consument wordt steeds machtiger, daar komt het volgens Van den Hof op neer. “Het is niet meer zo dat wij hen vertellen hoe zij het moeten doen, zij vertellen ons hoe ze het willen hebben. Met cloudoplossingen kan dat ook veel makkelijker.”