Wouter Hoeffnagel - 03 december 2014

Volkswagen opent Data Lab

Volkswagen Groep IT heeft in München het Data Lab in gebruik genomen. Het bedrijf wil met het Data Lab nieuwe IT-oplossingen ontwikkelen op het gebied van Big Data en het Internet of Things. Het Data Lab moet een ‘creatief broeinest’ worden dankzij de kruisbestuiving tussen onderzoeksinstituten, universiteiten, industriële partners en gespecialiseerde start-ups.

De term Big Data beschrijft de enorme hoeveelheid gegevens die digitaal beschikbaar zijn. Deze data kan zeer waardevol zijn indien beschrijven hier de juiste en relevante informatie uit weten te halen. De digitalisering van de samenleving levert veel Big Data op en verandert volgens Volkswagen ook de mobiliteitsbehoeften. ‘Verbonden’ voertuigen genereren bijvoorbeeld Big Data. Het Data Lab moet er aan bijdragen om op basis daarvan toekomstige mobiliteitsbehoeften in kaart te brengen.

Datapatronen in kaart brengen
De belangrijkste opdracht voor het Data Lab is het ontwikkelen van IT-oplossingen die datapatronen in kaart brengen. Volkswagen wil met deze datapatronen de kwaliteit van onderdelen verbeteren die bij de fabricage van Volkswagens worden gebruikt. Nieuwe IT-oplossingen kunnen daarnaast zorgen voor betere processen en bijdragen aan een snellere ontwikkeling van nieuwe producten. Een ander belangrijk thema waar het Data Lab zich op gaat richten is de manier waarop voertuigen communiceren met hun omgeving, van smartphone tot verkeersinfrastructuur.

De IT-afdeling van Volkswagen werkt in het Data Lab nauw samen met onderzoeksinstituten, universiteiten, industriële partners en gespecialiseerde start-ups. De oplossingen die uit deze ‘denktank’ naar voren komen, komen beschikbaar voor alle merken van de Volkswagen Groep.