´IT moet intensiever gaan samenwerken met de business´

02-12-2014 | door: Marco van der Hoeven

´IT moet intensiever gaan samenwerken met de business´

Tijdens i³ groep On air, onlangs georganiseerd in Radio kootwijk, vond achter de schermen een unieke executive round table plaats waar vertegenwoordigers van diverse grote leveranciers verbaal de degens kruisten over trends en ontwikkelingen in de IT. Executive People verslaat deze topontmoeting tussen Monique Coebergh, Director IBM Enterprise Business Benelux & Cloud Executive IBM Benelux; Marco Lesmeister, Country Manager Channel & SMB HP; Erik van Veen, Senior Manager Technical Services, Symantec en Ron Grevink, Country Marketing Manager Nederland EMC. Als gastheer van i³ groep On Air nam i³ groep Managing Director Rob Vissers plaats.

De Executive Round Table bij i³ groep On air, onder leiding van moderator Danny Frietman,  vond plaats één dag na de succesvolle afsluiting van Gartner Symposium/ITXpo 2014. i³ groep Managing Director Rob Vissers trapte daarom af met de vraag hoe relevant de bekende Nexus of Forces, social, mobile, cloud en analytics, is voor de aanwezigen.

“Er komen heel veel innovaties samen op dit moment”, beaamt Monique Coebergh van IBM. “Dat is enerzijds cloud, de maatschappij is heel snel aan het ‘verclouden’. Anderzijds genereren we iedere dag 2,5 miljard GB aan data. Bedrijven worden steeds meer concurrerend op basis van die data.  Ook mobile en social zijn belangrijk. Een op de vijf mensen op deze aarde beschikt over een smartphone. We gaan dus een hele interessante periode tegemoet van nieuwe mogelijkheden door deze trends.”

Op het gebied van data noemt zij het voorbeeld van Watson, de zelflerende computer die gemodelleerd is naar het menselijk brein en die de wereld begrijpt op basis van taal, zintuigen, interactie met mensen. “Watson is in staat om grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data te analyseren, en kan ook met individuen communiceren. Uiteindelijk zullen mensen kunnen praten met een computer en informatie kunnen krijgen die op dat moment voor hen relevant is. Dat is de toekomst.”

Sprongen

Marco Lesmeister, HP,  herkent die ingrijpende veranderingen: “Iedere vijf jaar is het weer verbazingwekkend wat voor sprongen we nu weer gemaakt hebben in de IT. Volgens mij gaat het steeds sneller. We hebben een enorme berg aan data die we willen produceren en verwerken, onder meer door The Internet of Things. De fysieke mogelijkheden van de computer zoals we die nu kennen voldoen niet meer. Bij HP zijn we bezig met onderzoeken  op het gebied van fotonen en memristors die de volgende stap mogelijk moeten maken. We staan aan het begin van een revolutie die ongekend is als we er later op zullen terugkijken.”

Ron Grevink van EMC: “Heel lang is de vernieuwing in de IT sequentieel geweest. Nu zijn er heel veel technologieën waarvan de ontwikkeling parallel loopt. We praten niet meer over een evolutie in IT, dit is de derde grote revolutie die plaatsvindt. Dankzij de toegenomen processorsnelheid, dankzij het feit dat alles met elkaar verbonden is gaan er volledig nieuwe businessmodellen ontstaan.”

Hij wijst op de spraakmakende voorbeelden van disruptie als Booking.com en Uber. “Organisaties moeten snel kunnen reageren. Het uitrollen van applicaties in negen tot achttien maanden is niet meer van deze tijd. Het moet in één split second gebeuren, net als op een mobiele telefoon. Dat vraagt om een heel ander IT-model, dat niet langer gebaseerd is op hardware maar op het uitleveren van diensten. De eindgebruiker kiest welke dienst hij nodig heeft. Het maakt die eindgebruiker eigenlijk niet uit of het uit een publieke cloud komt of een private cloud, hij wil maar één ding: het moet snel gaan, en kosteneffectief zijn.”

Zorgen

Erik van Veen van Symantec is dagelijks bezig met de security-aspecten van deze trends. “Mensen blijven zich zorgen maken over de vraagof hun informatie veilig is. Ook wet- en regelgeving speelt daarin een belangrijke rol voor organisaties, want de boetes voor het niet in orde hebben van de security worden steeds hoger. We maken ons terecht druk om de bescherming van informatie. Informatie is overal, in de cloud, in je eigen omgeving en op je mobiele toestel. Dat maakt het er niet makkelijker op om die data te beschermen. Die markt wordt alleen maar groter.”

 Gevraagd met welke belemmeringen organisaties kampen zegt Coebergh: “Die zijn erop diverse fronten. Op het gebied van data zeggen veel organisaties dat toegang krijgen tot data en betrouwbaarheid van data nog issues zijn. Ook bij cloud zetten bedrijven vraagtekens bij de veiligheid en plaats van hun data. Ik denk dat we nog processen en procedures hanteren uit de oude tijd, terwijl er een enorme transitie gaande is. We moeten de processen, procedures en inzichten daaraan aanpassen.”

Lesmeister: “De technologie kan enorm veel. Het zijn de creativiteit en de energie van de mens die gaan bepalen hoe hard we vooruit gaan. Technologie is niet meer een beperkende factor. Het gaat bijvoorbeeld om de vraag wat je doet met al die data. Wat wil je eruit halen? Dat vraagt creativiteit. Kun je daar altijd iets concurrerend mee doen of maakt het eigenlijk niets uit? Je kunt alles verzamelen, maar wat ga je ermee doen? Wordt dan de dienstverlening beter? “

CIO

De deelnemers aan de discussie onderschrijven de visie van Gartner dat de rol van de CIO de komende tijd ingrijpend zal veranderen. “Maar”, zegt Coebergh, “Dat roepen we in de IT altwintig jaar. Bij iedere nieuwe ontwikkeling klinkt de roep om de CIO eindelijk toe te laten in de boardroom. Dat de rol van de CIO verandert speelde al, en wordt zeker niet minder in de toekomst.“

“Het is dusheel belangrijk dat de IT veel intensiever gaat samenwerken met de line of business. Zij hebben veel meer voelsprieten voor wat er gebeurt. Bovendien worden veel meer IT-beslissingen beïnvloed door de business. Wanneer die samenwerking goed is, dan is een bedrijf in staat om veel sneller te schakelen.”

Van Veen:“Dat gesprek tussen IT en de business zien we nog heel vaak misgaan, zeker op het gebied van beveiliging. Mensen uit de business hebben geen idee over de inrichting van beveiliging. Hoe lang moet het bewaard worden? Waar mag het bewaakt worden? Wie mag er bij komen en waar mag het heen?”

CMO

Grevink:“De belangrijkste persoon op IT-gebied bij veel nieuwe innoverende bedrijven is tegenwoordig vaak de Chief Marketing Officer. Die bepaalt het beleid. Je hoeft niet meer naar een IT-manager te gaan om dingen te vragen. Dat is een groot verschil met traditionele businessmodellen. En inderdaad is er die spanningsboog tussen IT en business. Dat is echt niet altijd onwil. De business wil veel sneller en eist meer dan IT kan bieden.”

Dat vraagt om de juiste taal.Van Veen: “Het gaat om de volgorde waarom, hoe en wat. Waarom doen we dingen?  De business heeft klanten met bepaalde wensen. En IT is er om dat te faciliteren. Dat ´waarom´moet dus centraal staan.”

Lesmeister: “In de IT hebben we die volgorde compleet omgedraaid. We hebben technologisch iets mogelijk gemaakt, en hebben dan geen idee wat we er mee willen. Vervolgens komen allerlei creatieve geesten ermee aan de slag gaan. Wie had er ooit bedacht dat hij een telefoon in zijn zak nodig had om daar hoge resolutie foto’s mee te nemen? Toen dat toestel er eenmaal was kwamen er ongekende mogelijkheden, die een revolutie teweeg brachten. Het is dus ook gewoon technologie vanwege de technologie, dan vult de creatieve geest van de mens de mogelijkheden in.”

Coebergh:“De jongere generatie neemt het steeds meer over, die zijn volledig met alle mogelijkheden bekend. Ze willen niet meer alles begrijpen. Hoe het heet en hoe het werkt is niet meer spannend. Onze klanten gaan ook steeds meer op die manier naar ons gaan kijken. We moeten de taal van deoplossingen spreken. Het is niet meer belangrijk hoe iets tot stand komt, als het maar werkt.”

 

 

Fotografie: Joni Israeli

Terug naar nieuws overzicht