Redactie - 27 november 2014

Papier en digitaal geen vijanden

Het papierloze kantoor – deze visie wordt al decennia lang gepropageerd door toekomstvisionairs, maar is dit nog wel realistisch? Jaarlijks worden er wereldwijd nog 3 miljard pagina’s geprint, blijkt uit onderzoek van IDC, ondanks de groei van de verkoop van e-readers, de penetratie van tablets en verovering van smartphones. De zorg dat papier in de zeer nabije toekomst van de werkplek en thuis verdwijnt, is dus waarschijnlijk ongegrond. Toch is het een feit dat er steeds minder geprint wordt, daar hoeven geen onderzoeksrapporten aan te pas komen. Moeten resellers zich dan zorgen gaan maken?

Redder uit onverwachte hoek

Geloof het of niet, de digitale wereld waar wij ons in bevinden kan hier juist uitkomst bieden. Kijk naar de printer, die heeft al jaren een geïntegreerde digitale functie die het papierloze kantoor zou kunnen bevorderen. Dankzij de scanfunctie re-integreert de printer het papieren document in de digitale wereld. Maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Dit is het moment waar de reseller kan inspelen op de mogelijkheden enerzijds op het gebied van print en anderzijds op digitaal vlak.

Op het gebied van print

Digitale devices zoals de smartphone kunnen papier nieuw leven inblazen. Uit het IDC onderzoek blijkt dat mobiel printen jaarlijks toeneemt. In 2015 verwacht men dat meer dan 50% van de zakelijke gebruikers mobiel wil gaan printen in de kantooromgeving. Dit terwijl 50% van de smartphone gebruikers en 35% van de tablet gebruikers aangeeft niet te weten hoe ze kunnen printen vanaf hun smartphone. Een nauwe verbinding tussen digitaal en papier, wat kansen genoeg geeft voor de reseller om hierop te anticiperen. De reseller heeft de mogelijkheid om zijn horizon te verbreden naar digitaal. Print en digitaal zijn hier geen vijanden, maar vullen elkaar juist aan.

Op digitaal vlak

Mensen kiezen nog steeds voor papier, omdat dit eenvoudig bewerkbaar is. Daarnaast kun je een uitgeprint rapport wegleggen en weer gaan lezen bij het punt waar je was gebleven. Met een digitaal document moet je soms eindeloos scrollen naar het punt waar je was gebleven. Maar daar is nu verandering in gekomen. Met behulp van nieuwe technologieën wordt document management een stuk eenvoudiger. Digitale documenten kunnen nu eenvoudig ondertekend, gearceerd en bewerkt worden. Daarnaast bieden deze technologieën de kans om eenvoudig te navigeren door documenten. Ook hier is “digitaal” niet de vijand, immers is het mogelijk om als reseller deze technologieën te verkopen. Printleveranciers staan niet langer alleen voor print maar smelten samen met digitalisatie. Vergeet het onderscheid tussen verkoop van print en digitaal en creëer als reseller een hele nieuwe functie; Wees de brug tussen digitale en papieren wereld.

Wilco van Bezooijen, directeur European Channel Group, Xerox